Икономиката на Израел не е главна тема в навечерието на общите избори през следващата седмица, но централната банка и много икономисти предупреждават, че новото правителство ще трябва да намали разходите и да повиши данъците, за да овладее нарастващия бюджетен дефицит.
Предизборните дебати бяха доминирани от въпроси, свързани със сигурността, и обвиненията срещу премиера Бенямин Нетаняху в корупция. Проучванията на общественото мнение преди гласуването на 9 април очертават тясна надпревара между дясната партия "Ликуд" на премиера и центристката синьо-бяла партия.
Нетаняху, който е на власт от десетилетие, отдавна изтъква икономическите успехи на Израел. И наистина растежът е стабилен, безработицата е ниска, израелският високотехнологичен сектор е на второ място след Силиконовата долина в световен мащаб, а чуждестранните инвестиции са силни.
Въпреки това, той и неговият финансов министър Моше Калон са намалили данъците, докато харчат щедро за политики като повишаване на заплатите за полицията и субсидии за детски градини през последните години, което води до увеличаване на бюджетния дефицит.
Сега Банката на Израел и много икономисти предупреждават, че икономиката ще се забави в резултат на по-слабия глобален растеж, който ще засегне израелския износ. Централната банка, която започна плавен процес на повишаване на лихвените проценти, заяви, че следващото правителство ще трябва да намали разходите си през следващите месеци, както и да повиши някои данъци.
Анализаторите очакват намаляването на разходите и увеличаването на данъците да достигнат 10-12 милиарда шекела (2,8 - 3,3 милиарда долара), за да се намали бюджетната разлика тази година.
"Правителството, което ще бъде избрано, ще трябва да направи фискални корекции", казва управителят на Банката на Израел Амир Ярон. Той добавя, че тези стъпки трябва да се предприемат, когато икономиката е в добра форма, тъй като биха били по-трудни за изпълнение, ако условията се влошат.
"Сивите облаци на хоризонта не трябва да се пренебрегват", казва той в неделя, като се позова на понижените прогнозите за световния растеж.
По-високият бюджетен дефицит и публичният дълг намаляват способността на дадена държава да издържа на икономически шокове, като друга финансова криза,също така могат и да застрашат кредитния рейтинг и разходите по заеми.
Рейтинговите агенции Fitch и S&P заявяват, че Израел не е изложен на риск от понижаване на рейтинга в близко бъдеще, но също така подчертават, че следващото правителство ще трябва да предприеме стъпки за овладяване на дефицита.
Бюджетният дефицит на страната се очаква да се повиши до близо 4% от брутния вътрешен продукт през тази година - над целта от 2,9%. Дефицитът бе 2,9% от БВП през 2018 г., като се увеличи до 3,5% през 12-те месеца до февруари тази година.
Централната банка смята, че държавата трябва да се придържа към целта за дефицит от 2,5% от БВП. При 3% тежестта на публичния дълг ще се увеличи от сегашното ниво от 61% на 65% от БВП до 2025 г., или до 75%, ако икономиката се влоши, предупреждава Ярон.
Финансовото министерство, което очаква бюджетен дефицит от най-малко 3,5% тази година, твърди, че ситуацията се раздува непропорционално, отбелязвайки, че Израел е една от малкото западните страни, които са намалили съотношението на дълга през последното десетилетие.
"Има разлика от 6 милиарда шекела, взимайки предвид, че трябва да се вместим в бюджет от 400 милиарда шекела ... Това не е голям проблем и със сигурност не е катастрофа", казва Шай Бабад, генерален директор на министерството. "Наблюдаваме го. Когато имаш 37,8 по Целзий, още не е необходима операция."
За сравнение, дефицитът на САЩ се очаква да бъде 5% от БВП през 2019 г., дефицитът на Франция - 2,8%, Испания - 2,3%, Великобритания - 1,7% и Германия - 1,5%, според оценки на Международния валутен фонд.
Следващото израелско правителство вероятно ще започне работа от края на май.
Главният икономист на Leader Capital Джонатан Кац заявява, че новата администрация може да приложи така наречените мерки за фискална консолидация в два етапа - в средата на тази година и след това в началото на 2020 година.
"Не мисля, че те непременно ще трябва незабавно да намалят бюджета с 12 милиарда шекела и да увеличат данъците, за да сложат спирачки незабавно. Мисля, че имат свобода да го направят на два етапа," казва той.
"Бюджетът трябваше да бъде балансиран до 2017 г., при пълна заетост и това щеше да позволи да използвате фискални инструменти за увеличаване на разходите по време на забавяне на икономиката".
Ръководителят на министерството на финансите Бабад заявява, че актуализираните прогнози за приходната и разходната част на държавата ще бъдат налични през юни, когато министерството ще определи дали са необходими действия. Държавният бюджет за 2020 г. се очаква да бъде готов за гласуване в кабинета до началото на август, добавя той.
Той казва, че ако има проблем с фискалната политика на Израел, световните рейтингови агенции ще бъдат по-притеснени.
Миналата седмица Fitch потвърди рейтинга на държавния дълг на страната на "A +" със "стабилна" перспектива, но смята, че новото правителство трябва да предприеме стъпки за намаляване на бюджетния дефицит.
По същия начин, миналата година Standard & Poor's повиши рейтинга си до "AA-" от "A +", също със стабилна перспектива. Рейтинговата агенция потвърди рейтинга през февруари.
"Ако фискалното отклонение или отслабването на фискалните резултати се повтори или се случва последователно, ще можем да заключим, че има промяна в фискалната позиция на правителството," каза Карен Вартапетов, директор на S&P.
"Следващото правителство, каквото и да е, ще трябва да вземе някои трудни решения, включително потенциални увеличения на данъците или контрол на разходите. Това е сигурно."