Ударът, който авиокомпаниите ще получат върху приходите си до края на годината, ще е на стойност почти 166 млрд. долара, сочи последното изследване на Международната асоциация за въздушен транспорт. Данните на базираната в Женева институция обхващат всички авиопревозвачи, независимо в коя страна са регистрирани те.
Сред европейските страни най-тежък ще е ударът върху Великобритания, където постъпленията на авиокомпаниите ще се свият с 30 млрд. долара за цялата 2020 г., следвана от Германия с 20,2 млрд. долара, Испания със 17,9 млрд. долара и Франция с 16,7 млрд. долара.
Ефектът върху икономиките обаче е по-различен. Индикаторът брутна добавена стойност ще се срине най-грандиозно в Испания, където ще бъдат заличени почти 70 млрд. долара заради проблемите в сектора. Малко "по-положително" ще е положението във Великобритания, която ще изгуби 59,3 млрд. долара, следвана от Франция с 41,5 и Германия с 38,75 млрд. долара. На обратния полюс са Румъния, Хърватия, Унгария, Чехия и Украйна, а България не е включена в новия анализ на организацията.
Ударът върху заетостта също ще е грандиозен. Прогнозата е, че до края на годината безработицата в въздухоплаването ще застраши работните места на почти 7 млн. души, над 1 млн. от които ще бъдат освободени само в Испания.
"Въпреки че на европейския пазар броят на полетите през последните месеци нарасна, подкрепен от отварянето на границите, те все още са над 50% по-малко спрямо същия период на 2019 г.", изтъкват от Международната асоциация за въздушен транспорт. "Броят на пасажерите се очаква да спадне с около 60% през 2020 г., което означава около 705 млн. пътнически превоза."
Възстановяването както на икономиките, така и на авиоотрасъла е много несигурно в очите на институцията, а причината за това е потенциалната втора вълна на болни от коронавирус. Те са на мнение, че търсенето на полети няма да се върне на равнището си от 2019 г. през следващите четири години.
"Въздушният превоз не се възстанови така, както първначално се надявахме, а негативните ефекти върху безработицата се увеличават", се посочва в анализа. "Над 7 млн. работни места, подкрепяни от авиацията в Европа (включително в областта на туризма, вече са в риск. Това е ръст от 1 млн. позиции спрямо анализа ни от юни."