Нигерия – страната с най-голям добив на суров петрол в Африка и член на Организацията на страните износителки на петрол, страда от липса на гориво през последните седмици. Това създаде проблеми с транспорта и нанесе щети на икономиката. По думите на президента Мухамаду Бухари, коледните празници за нигерийците са били "всичко друго, но не щастливи и весели". Администрацията работи извънредно, за да намери решение на проблема и да стопи опашките по бензиностанциите.

Но какъв е проблемът? Част от него е, че, въпреки добива на 1,8 милиона барела дневно, Нигерия трябва да внася почти цялото количество гориво, което е нужно на страната, заради лошото състояние на рафинериите ѝ. За Африка обаче това не е изключение.

По-големият проблем е, че Нигерия поставя изкуствен таван на цените на бензина и то често на нива много далеч под разходите на търговците. Таванът за 8 януари е 0,40 цента за литър, сравнено с 0,73 цента за литър средно по света.

Когато ограничението влезе в сила през май 2016 г., барел петрол се търгуваше за по-малко от 50%. Оттогава "черното злато" повиши цената си с около 40%, което повиши разходите на търговците. Освен това Нигерия базира тавана си на официалния валутен курс от 305 наири за долара, до който твърде малко търговци имат достъп, а пазарният курс е почти 20% по-нисък – 360 наира. Затова множество търговци спряха да внасят горива, оставяйки тази задача за държавната петролна компания – нещо, с което тя не може да се справи – а и никога това не е било нейна цел.

Разбира се, премахване на ограничението на цената, ще реши проблема. Цената на горивата обаче е социален проблем в Нигерия. Когато Гудлък Джонатан, предшественика на Бухари, се опита да прекрати субсидирането, избухнаха национални протести.