Докато пандемията от коронавирус едва започва да се "настанява" в икономиките на Съединените щати и Европа, предварителните данни за март подсказват, че възстановяването на китайската икономика отбелязва напредък и засега изглежда е под контрол, пише South China Morning Post.
Но темповете на възстановяване в Китай все още са скромни, пълното възстановяване вероятно ще отнеме малко повече време, отколкото се очакваше по-рано, казват анализатори.
След като индустриалното производство, продажбите и инвестирането в активи намаляха много повече, отколкото анализаторите очакваха през януари и февруари, Националната комисия за развитие и реформи, Китайската агенция за икономическо планиране, заявиха тази седмица, че както производството, така и потреблението на електроенергия се покачват през този месец. Това показва по-голямото търсене, включително и от фабрики.
Електричество
Капацитетът за производство на електроенергия в понеделник достигна 17,8 милиарда киловатчаса (кВтч), което е 9,9% повече от 16,2 милиарда кВтч в края на февруари.
Потреблението на въглища, също се възстанови през тази седмица до 76% от нивата преди Нова година в Китай, спрямо 66 на сто през втората половина на февруари. Все пак това е доста под нормалните за този период нива - около 95%.
Продажби на автомобили
Наблюдава се умерен напредък както в продажбите на автомобили, така и в пристанищния трафик. Трафикът на пътуващите също се нараства, като някои китайски градове предлагат безплатен транспорт.
През втората седмица на март продажбите на автомобили са скочили до 21 696 от 16 666 седмица по-рано.
През първата половина на март продажбите на нови коли са били все още с 47 на сто по-малко, в сравнение със същия период на миналата година, но все пак подобрение спрямо почти 80% спад на продажбите, регистриран през февруари в разгара на коронавируса.
Пристанища
Активността в осемте големи пристанища в Китай набра малко над 1% миналата седмица, спрямо седмица по-рано, като услугите за строителство на пристанища и пътнически транспорт се подобриха, съобщи Китайската асоциация за пристанища и пристанища в сряда.
Транспорт
В Ханчжоу, столицата на провинция Чжецзян в източен Китай, пътуването по главни автобусни и подземни линии е безплатно през сутрешните и вечерните пикови часове до края на месеца.
Фабрики
Китайското правителство изчисли миналата седмица, че 60 на сто от малките и средни предприятия и 95 на сто от големите компании извън Хубей са се върнали към работните си процеси, въпреки че има съмнения относно скоростта на възстановяване.
"Нашето проучване в 200 големи фирми с чуждестранни инвестиции, проведено преди две седмици, предполага, че само половината са възобновила работата. Имаме изисквания за разстояние от повече от един метър на служителите. Много фабрики дори насърчаваха работниците да не се връщат ", казва Уанг Дан, анализатор от отдела за икономически анализи Economist.
"За много местни власти задържането на вируса е на първо място, докато възобновяването на работата е второто. Най-лошото приключи, но възстановяването изостава от това, което очаквахме", коментира той.
Индексът за икономическа активност от базираната в Пекин консултантска компания Trivium също показа, че фирмите все още са достигнали само 70 до 80 на сто от нормалния си капацитет.
Китай обаче се сблъсква с проблем заради слабото търсене както от вътрешните потребители, така и от световните купувачи, тъй като все повече държави предприемат спешни мерки, включително затваряне на граници, за да ограничат разпространението на вируса.
Още един пример за това как страна се бори с последствията от кризата в икономически аспект е, че в развлекателната индустрия в Китай са създадени планове за преиздаване на популярни стари филми, включително 3D версия на "Хари Потър и философския камък".