През миналата година имаме увеличение на отрицателното търговско салдо с Китай с 18%.Внесените стоки от Китай към България растат все повече и това може да представлява опасност. Българската икономика не може само да купува, трябва и да произвеждаме. Това заяви Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската промишлена палата в предаването Money.bg по Bulgaria On Air.
"Имаме сектори, които са неглижирани от страна на правителството - единия е на туризма", заяви той. През миналата година данните показват, че имаме ръст от 18% на китайските туристи - това значи само по десет души повече на ден в сравнение с предходния период.
По думите на Динев увеличаването на туристите е изключително малко, в сравнение с други страни от централна и източна Европа. Например в Чехия те са около 800 хил.
Можем ли да сме атрактивни?
"Не бих казал, че не можем да предложим на китайците продукт, който да не бъде добър", каза Динев. Той даде за пример Чехия, която с нищо не е по-добра дестинация за китайските туристи в сравнение с страната ни, но разликата е, че те имат няколко полета на ден с различни авиокомпании, които летят до прага.
Освен това бизнес посещенията у на от страна на Китай са намалели със 7%. В цифри, това са малко над 4 хил. души.
Според експерта това има обяснение и то е, че от 2019 г. чужди физически или юридически лица не могат да открият сметка в България. Има и китайски инвеститори, които притежават имоти за милиони левове, на които им закриват сметките, казва Динев. Това пречи на тези компании да събират наеми, да плащат данъци, т.е. Като цяло вреди на бизнеса им. "От тази гледна точка, разбирам защо нямаме китайски инвестиции".
Защо Сърбия е атрактивна за китайските капитали?
Сърбия не е в ЕС и пред нея няма много пречки, както при нас, заяви експертът. Най-големите чуждестранни инвеститори в Сърбия са Китай, Русия и ЕС. Пропагандата и начинът на рекламиране на своята дейност в съответната държава, създава впечатление у местното население, че Китай е най-големият инвеститор, което не е така. Трябва да се с гледат цифрите и да правят изводи според тях, обясни Динев.
Миналата година нашата търговско-промишлена имаше възможност да участва на 12 изложения в Китай, на които предлагахме български продукти с помощта на китайската държава. Това, което се прави от Министерството на туризма е вредно - не се рекламират български продукти.
Нещо, в което България е много добра е софтуерната индустрия, която също не се рекламира достатъчно. "Търговско-промишлената камара се опитва да рекламира България като дестинация, в която може да се разработват и адаптират продукти", каза експерта.
Какво продава България в Китай?
По думите на Динев имаме износ от злато, мед и сребро за Китай, което е над 90% от износа ни за страната. Останалото е износ на вино, хранителни продукти. "Опитваме се да каним китайски студенти да идват в България. Трябва да мислим в насока как можем да развием туристическия продукт в Китай, да рекламираме България и да покажем защо е добра за инвестиции. Трябва да рекламираме страната ни като част от голям пазар (европейския), който има много потребители", каза още той.
Какво ще стане с търговията по време на коронавируса?
Китай ще продължи да работи, но след като Италия бе ударена от коронавируса и се очаква това да се случи с други европейски пазари, и България ще бъде засегната, защото те са наши търговски партньори. Ухан вече работи почти на 100%. "Може би ние няма да се възстановим бързо, но все пак пак нашият бизнес е жизнеспособен и оцелява във всякакви ситуации", каза той.