На 20 април се случи невиждан в историята феномен - цената на фючърсите на американския лек петрол спадна до отрицателната стойност от -37 долара. Това означава, че производителите плащаха на купувачите си, за да закупят техните барели. Историята на този срив обаче започва малко по-рано.
От началото на годината до средата на февруари фючърсите на петрола сорт брент се търгуваха при цена от между 64 и 54 долара за барел, а тези на американския лек петрол двукратно спадаха под 50 долара за барел. Но на 13 февруари Китай, който е най-големият вносител на суровината глобално, спря да приема доставките на петролните танкери.
Това, от една страна, ги насочи към други пристанища, включително и в Европа, където складовете вече клоняха към препълване. Пониженото търсене на страната, която към този момент вече беше под карантина и спря голяма част от производството си, директно изпрати фючърсите надолу. Така между 16 февруари и 8 март американският лек петрол поевтиня от 53,38 до 31,73 долара за барел, а при брент спадът беше от 58,5 до 33,85 долара.
Двата сорта точно започнаха да поскъпват, когато на 8 март производственият конфликт между производителите доведе до това Саудитска Арабия да предложи отстъпка от между 6 и 8 долара за барел за доставките в Европа, Азия и САЩ. Въпреки че единствената страна в света, кръстена на управляващата я династия, губи при дори по-ниските от борсовите цени, кралството се принуди да го направи, за да подбие продажбите на Русия.
Мярката, разбира се, имаше и друга немаловажна цел - да нанесе поредния удар върху шистовите производители в САЩ, които през последните десет години се превърнаха в коректив на пазара. Това е така, защото колкото повече цените на борсите растат, толкова повече се увеличава и шистовото производство, което ги потиска. Феномен, който силно зависещите от цената на петрола страни в Близкия изток и Русия не можеха да допуснат.
На фона на това решение обаче все повече икономики по света биваха замразени. Това означава спад на производството, понижение на консумираното гориво заради работата от вкъщи и заземяването на огромна част от пътническите самолети и значителен дял от търговските. Всички тези феномени водят до понижаване на търсенето на петрол.
Затова към 22 март фючърсите на американския лек петрол спаднаха до 21,51 долара за барел, а петролът сорт брент - до 27,03 долара за барел. При тези цени и понижаване на търсенето, добитата суровина, която се доставя след месец, трябваше да бъде складирана някъде.
Това доведе до поне два феномена. Първо, складовете през следващия месец се напълниха с петрол. Към началото на април над 80% от глобалния капацитет вече беше изпълнен, като в САЩ този дял беше още по-висок. Второ, десетки танкери останаха пълни със суровината в открито море. При предишния рекорд от Голямата рецесия, постигнат през 2009 г., количеството останали по кораби барели беше 100 млн. През април тази година, то достигна над 160 млн. барела.
Като косвено следствие, невъзможността на много от танкерите да разтоварят понижи броя плавателни съдове, които могат да се използват за доставки, което доведе до изстрелване на цената на наема им. Ако през февруари дневните разходи за наем на танкер възлизаха на 20 хил. долара, към края на март тази сума се покачи до над 300 хил. долара.
Така преди седмица осъмнахме с фючърси на американския лек петрол при цена от -37,63 за доставка през май. До нея доведе перфектната буря от препълнени складове, поскъпнала логистика, ниско търсене и геополитчески надигравания.
Ден по-късно фючърсите се коригираха до 10 долара за барел при американския лек, въпреки че тези при брент продължиха да спадат, до 19,33 долара за барел на 21 март. Само можем да си представим при такъв спред в рамките на ден какви печалби са постигнали трейдърите, които са имали смелостта да купуват петрол. Защото освен да търгуват със самите фючърси, те е трябвало да са готови да получат и складират физическия петрол.
halo
на 27.04.2020 в 16:54:06 #1Автор: Даниел Василев, за целия свят разбрахме, ама за котировките на Urals нЕма нищооо.. Анализ за последствията от спада на Urals също, защо така?