2017 година беше вълнуваща за транспорта в България. Проектираха се и се строиха магистрали, планираха се тунели, насрочваха се и се отменяха търгове, беше избран изпълнител на прословутата тол система, изграждаше се нов лъч на софийското метро и т.н.

Драматичната сага - магистрала Струма

Снимка 236910

Източник: БГНЕС

След дълги дебати, дискусии с граждани, местни власти, еколози и строители, най-после бе избран вариант за изграждането на магистрала "Струма" в най-сложния участък - този през Кресненското дефиле.

Трафикът ще преминава през два отделни еднопосочни пътя - пътуващите към Гърция ще се движат по стария път през Кресна, а връщащите се - през нов, по билото планината.

България изгражда най-големия тунел в новата си история

България изгражда най-големия тунел в новата си история

Не е имало такъв проект от 40 години насам

Строежът на отсечката от Благоевград до Крупник върви по план. Тя трябва да бъде завършена до 2020 г. Най-трудната част от пътя ще е тунелът "Железница", който със своите oĸoлo 2 ĸм ще е нaй-дългият пътен тунел, cтpoeн дoceгa в Бългapия.

Общата стойност на проекта е 250 млн. лева, а строителните дейности трябва да започнат през 2019 г. Те ще отнемат около 3 години.

28 оферти за строежа на тунел "Железница"

Търси се строител за най-дългия тунел в България

Цената му е 250 милиона лева

Другият участък от магистралата - този от Кресна до Сандански се строи по-бързо от очакваното. Пътят вече е наполовина готов и може да бъде пуснат през ноември догодина - 6 месеца по-рано от заложения срок - май 2019 г.

Тъй като магистралата се изгражда с европейски пари, тя трябва да е напълно завършена до края на 2023 г. Ако това не се случи, България ще изгуби финансирането от Брюксел и всички строителни дейности ще бъдат за сметка на държавния бюджет.

Софийското метро се разширява

Снимка 242063

Източник: Yordanka Fandakova / Facebook

Строежът на третия лъч на метрото в София върви с пълна пара. Има значителен напредък в работата по метростанциите между ж.к. "Хаджи Димитър" и бул. "Цар Борис III", а от лятото вече се работи и по тези между ж.к. "Овча Купел" и кв. "Горна баня".

Европейският съюз финансира проекта с над 450 млн. евро. Участъците и спирките по третата линия на метрото трябват да бъдат завършени до август 2019 г.

Официално бе одобрено и източното разклонение на третия лъч - към ж.к. "Слатина" и ж.к. "Гео Милев". Изграждането му трябва да започне през следващите 4 години.

Най-после избраха изпълнител за тол системата

Снимка 211467

Източник: АПИ

Тол системата в България вече е една крачка по-близо, след като бе избран изпълнител - австрийската Kapsch TrafficCom.

Компанията има сериозен опит в изграждането на подобни системи, след като построи такива в Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус.

Коя е компанията, която ще изгради тол системата в България?

Коя е компанията, която ще изгради тол системата в България?

Австрийският консорциум бе избран за победител

Toл тaĸca щe ce cъбиpa зa вcичĸи ĸлacoвe acфaлтиpaни пътищa вĸлючитeлнo І-ви, ІІ-pи и ІІІ-ти ĸлac. Toвa вĸлючвa мeждy 16 000 и 18 000 ĸм или oĸoлo 80% oт пътнaтa мpeжa. Тол системата важи за товарните автомобили, а леките коли ще се движат с електронни винетки.

По пътищата ще бъдат поставени 100 портала за тол контрол и 500 тepминaлa зa peгиcтpиpaнe и издaвaнe нa eлeĸтpoнни винeтĸи.

Официално: Тол системата влиза в сила през следващата година

Официално: Тол системата влиза в сила през следващата година

Промени се предвиждат и при електронните винетки

Австрийската компания има на разположение 19 месеца, за да завърши системата (7 месеца за изграждането и 12 за тестването й). За работата си фирмата ще получи малко под 75 млн. евро.

На тол системата се възлагат големи надежди, очакваните приходи са големи (говори се за 500 млн. лева) и вече са обещани за ремонти на пътищата в страната, които далеч не са в цветущо състояние.

Готви се магистралата Русе-Велико Търново

Снимка 217702

Източник: АПИ

В Северна България, където има сериозна нужда от подобряване на пътната инфраструктура, се подготвя още една магистрала - тази между Русе и Велико Търново.

След като през 2017 г. минаха експертните оценки и обществените дискусии, през 2018 г. започват първите търгове за изграждането й. Строителството ще бъде разделено на няколко лота, с идеята да се работи едновременно по няколко участъка.

Все още обаче се обсъжда какъв да е точният маршрут. Дължината на магистралата ще бъде 133 км, а очакваната цена - около 2 млрд. лева. Тя може да бъде готова до 2021-2022 г.

На новата магистралата се възлагат големи надежди да съживи местната икономика, но тя е важна и защото ще поеме транзитния трафик между Русе и Маказа. В момента камионите сериозно натоварват движението, преминават през няколко населени места и често се стига до катастрофи, които вземат жертви.

От София до Ниш по магистрала

Снимка 240408

Друга позитивна транспортна новина е, че се подготвя разширяване на пътя между София и Калотина, което ще улесни и ускори пътуването между България и Ниш.

От двулентов пътят до Калотина ще стане четирилентов, като идеята е да дава възможност за скорост 100-110 км/ч. В разширяването му ще бъдат вложени 259 млн. лева и ще бъде готов най-рано през 2020 г. В момента тече избор на изпълнители за трасето.

Сърбия пуска магистралата до България до края на годината

Сърбия пуска магистралата до България до края на годината

От Ниш до границата

На сръбска територия нещата са още по-мащабни, тъй като новата магистрала между Калотина и Ниш е близо до приключване.

Първоначално се очакваше тя да бъде готова до края на 2017 г., но технически проблеми отложиха официалното й пускане в експлоатация за началото на 2018 г.

С поглед към далечното бъдеще - АМ "Хемус"

Снимка 217159

Източник: БГНЕС

Заради недостиг на средства и сложното трасе, другата голяма и важна българска магистрала - "Хемус" все още се строи твърде бавно. За разлика от АМ "Струма", за АМ "Хемус" няма европейско финансиране и се изгражда с пари от държавния бюджет.

Общата дължина на магистралата ще бъде 420 км. До момента са построени 165 км от тях в участъците от София до Ябланица и от Белокопитово до Варна. 

Очаква се догодина в строителство да са още 75 км - от Ябланица до пътен възел Боаза, от Боаза до пътя Ловеч-Плевен, както и участъкът Белокопитово-Буховци. За тях са подготвени 85 млн. лв. в дъжавния бюджет за 2018 г.

Дострояването на магистрала „Хемус” струва двойно повече от предвиденото

„Хемус” ще бъде най-скъпата магистрала в България. Ако се построи

Цената скочи двойно

През 2019 г. трябва да стартира и изграждането на следващия участък - този от разклона Ловеч - Плевен до Велико Търново, където "Хемус" ще се свързва с бъдещата магистрала Русе - Велико Търново.

Цялата магистрала - от София до Варна се очаква да бъде завършена през 2025 г.

АМ "Хемус" е възприемана като спасител за Северна България. Всички - от местните хора и власти до политиците и министрите - очакват завършването й да привлече инвестиции, да разкрие нови работни места и да спре обезлюдяването на региона.