2017 година беше вълнуваща за транспорта в България. Проектираха се и се строиха магистрали, планираха се тунели, насрочваха се и се отменяха търгове, беше избран изпълнител на прословутата тол система, изграждаше се нов лъч на софийското метро и т.н.
Драматичната сага - магистрала Струма
![Снимка 236910](https://webnews.bg/uploads/images/10/6910/236910/768x432.jpg?_=1464684101)
Източник: БГНЕС
След дълги дебати, дискусии с граждани, местни власти, еколози и строители, най-после бе избран вариант за изграждането на магистрала "Струма" в най-сложния участък - този през Кресненското дефиле.
Трафикът ще преминава през два отделни еднопосочни пътя - пътуващите към Гърция ще се движат по стария път през Кресна, а връщащите се - през нов, по билото планината.
Строежът на отсечката от Благоевград до Крупник върви по план. Тя трябва да бъде завършена до 2020 г. Най-трудната част от пътя ще е тунелът "Железница", който със своите oĸoлo 2 ĸм ще е нaй-дългият пътен тунел, cтpoeн дoceгa в Бългapия.
Общата стойност на проекта е 250 млн. лева, а строителните дейности трябва да започнат през 2019 г. Те ще отнемат около 3 години.
Другият участък от магистралата - този от Кресна до Сандански се строи по-бързо от очакваното. Пътят вече е наполовина готов и може да бъде пуснат през ноември догодина - 6 месеца по-рано от заложения срок - май 2019 г.
Тъй като магистралата се изгражда с европейски пари, тя трябва да е напълно завършена до края на 2023 г. Ако това не се случи, България ще изгуби финансирането от Брюксел и всички строителни дейности ще бъдат за сметка на държавния бюджет.
Софийското метро се разширява
![Снимка 242063](https://webnews.bg/uploads/images/63/2063/242063/768x432.jpg?_=1467294434)
Източник: Yordanka Fandakova / Facebook
Строежът на третия лъч на метрото в София върви с пълна пара. Има значителен напредък в работата по метростанциите между ж.к. "Хаджи Димитър" и бул. "Цар Борис III", а от лятото вече се работи и по тези между ж.к. "Овча Купел" и кв. "Горна баня".
Европейският съюз финансира проекта с над 450 млн. евро. Участъците и спирките по третата линия на метрото трябват да бъдат завършени до август 2019 г.
Официално бе одобрено и източното разклонение на третия лъч - към ж.к. "Слатина" и ж.к. "Гео Милев". Изграждането му трябва да започне през следващите 4 години.
Най-после избраха изпълнител за тол системата
![Снимка 211467](https://webnews.bg/uploads/images/67/1467/211467/768x432.jpg?_=1449319091)
Източник: АПИ
Тол системата в България вече е една крачка по-близо, след като бе избран изпълнител - австрийската Kapsch TrafficCom.
Компанията има сериозен опит в изграждането на подобни системи, след като построи такива в Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус.
Toл тaĸca щe ce cъбиpa зa вcичĸи ĸлacoвe acфaлтиpaни пътищa вĸлючитeлнo І-ви, ІІ-pи и ІІІ-ти ĸлac. Toвa вĸлючвa мeждy 16 000 и 18 000 ĸм или oĸoлo 80% oт пътнaтa мpeжa. Тол системата важи за товарните автомобили, а леките коли ще се движат с електронни винетки.
По пътищата ще бъдат поставени 100 портала за тол контрол и 500 тepминaлa зa peгиcтpиpaнe и издaвaнe нa eлeĸтpoнни винeтĸи.
Австрийската компания има на разположение 19 месеца, за да завърши системата (7 месеца за изграждането и 12 за тестването й). За работата си фирмата ще получи малко под 75 млн. евро.
На тол системата се възлагат големи надежди, очакваните приходи са големи (говори се за 500 млн. лева) и вече са обещани за ремонти на пътищата в страната, които далеч не са в цветущо състояние.
Готви се магистралата Русе-Велико Търново
![Снимка 217702](https://webnews.bg/uploads/images/02/7702/217702/768x432.jpg?_=1454226974)
Източник: АПИ
В Северна България, където има сериозна нужда от подобряване на пътната инфраструктура, се подготвя още една магистрала - тази между Русе и Велико Търново.
След като през 2017 г. минаха експертните оценки и обществените дискусии, през 2018 г. започват първите търгове за изграждането й. Строителството ще бъде разделено на няколко лота, с идеята да се работи едновременно по няколко участъка.
Все още обаче се обсъжда какъв да е точният маршрут. Дължината на магистралата ще бъде 133 км, а очакваната цена - около 2 млрд. лева. Тя може да бъде готова до 2021-2022 г.
На новата магистралата се възлагат големи надежди да съживи местната икономика, но тя е важна и защото ще поеме транзитния трафик между Русе и Маказа. В момента камионите сериозно натоварват движението, преминават през няколко населени места и често се стига до катастрофи, които вземат жертви.
От София до Ниш по магистрала
![Снимка 240408](https://webnews.bg/uploads/images/08/0408/240408/768x432.jpg?_=1466498824)
Друга позитивна транспортна новина е, че се подготвя разширяване на пътя между София и Калотина, което ще улесни и ускори пътуването между България и Ниш.
От двулентов пътят до Калотина ще стане четирилентов, като идеята е да дава възможност за скорост 100-110 км/ч. В разширяването му ще бъдат вложени 259 млн. лева и ще бъде готов най-рано през 2020 г. В момента тече избор на изпълнители за трасето.
На сръбска територия нещата са още по-мащабни, тъй като новата магистрала между Калотина и Ниш е близо до приключване.
Първоначално се очакваше тя да бъде готова до края на 2017 г., но технически проблеми отложиха официалното й пускане в експлоатация за началото на 2018 г.
С поглед към далечното бъдеще - АМ "Хемус"
![Снимка 217159](https://webnews.bg/uploads/images/59/7159/217159/768x432.jpg?_=1453814483)
Източник: БГНЕС
Заради недостиг на средства и сложното трасе, другата голяма и важна българска магистрала - "Хемус" все още се строи твърде бавно. За разлика от АМ "Струма", за АМ "Хемус" няма европейско финансиране и се изгражда с пари от държавния бюджет.
Общата дължина на магистралата ще бъде 420 км. До момента са построени 165 км от тях в участъците от София до Ябланица и от Белокопитово до Варна.
Очаква се догодина в строителство да са още 75 км - от Ябланица до пътен възел Боаза, от Боаза до пътя Ловеч-Плевен, както и участъкът Белокопитово-Буховци. За тях са подготвени 85 млн. лв. в дъжавния бюджет за 2018 г.
През 2019 г. трябва да стартира и изграждането на следващия участък - този от разклона Ловеч - Плевен до Велико Търново, където "Хемус" ще се свързва с бъдещата магистрала Русе - Велико Търново.
Цялата магистрала - от София до Варна се очаква да бъде завършена през 2025 г.
АМ "Хемус" е възприемана като спасител за Северна България. Всички - от местните хора и власти до политиците и министрите - очакват завършването й да привлече инвестиции, да разкрие нови работни места и да спре обезлюдяването на региона.
tomi-tomov
на 30.12.2017 в 20:41:59 #3Най-сладко е да строиш магистрала ,Слагаш од горе асфалта ( по принцип от най-ниско качество ) А какво си положил отдолу само господ знае . Затова новите магистрали приличат на коловози ...Затова и асвалта през лятото:: потича:: Да ама се отчита на километър а приемането на нов участак всеки знае как става . Е не че съм открил топлата вода !!!!
Shannaya
на 29.12.2017 в 21:33:45 #2Българските пътища не се строят от компетентни фирми. Парите се дават за некачествени материали и видът на новите магистрали е плачевен. Този тип асфалт, който се използва в България, е забранен в Япония и Германия, защото е некачествен. Начинът на планиране на пътищата и тяхното построяване е допотопен! Ширината на пътищата не е по ЕС- стандарти. Липсва достатъчно осветление и светещи табели и знаци за нощно виждане. Озеленяване и обезшумяване почти няма никъде.
Dulo
на 25.12.2017 в 23:23:30 #1фирмите на бате Бойко добре лапнаха от тези обществени поръчки !