Коронавирусът определено беше тласък за електронната търговия. След като много физически магазини бяха принудени да затворят по целия свят, някои бизнеси се преориентираха към онлайн предлагане. Това се случва и в България, не само в сегмента на големите бизнеси, но и при много малки и средни такива. Това показват наблюдения на българо-американската компания CloudCart, която помага на бизнесите у нас да преминат онлайн.

Какво се случи в глобален мащаб?

Около 2010 г. електронната търговия прескочи границата на посещенията във физически магазини. През 2014 г. общите продажби онлайн възлизат на 1 трилион в световен мащаб, а само няколко години по-късно през 2019 г. това число набъбва до 4 трилиона долара.

В Европа за миналата година онлайн продажбите възлизат на 636 млрд. евро. Като цяло около 67% от населението в Европа пазарува онлайн. След Covid-19 обаче, очакваният спад при виртуалните покупки е около 20%. Според данни на BESCO прогнозираният спад в България е между 40-60% загуби на клиенти на локално равнище

У нас най-продаваните стоки онлайн са модните аксесоари с дял от 41%, следвани от спортните стоки - 10%.

Виртуални плащания

Наложеният платеж досега беше основният метод на плащане у нас. В България до 85% от плащанията се извършват на ръка, а едва 5% е делът на онлайн плащанията. Това традиционно се обяснява с липсата на доверие в търговеца.

След Covid-19 картината коренно се променя, като наложеният платеж рязко намалява и дори пада под психологическата граница от 50% по наблюдения на CloudCart. Основните покупки у нас са за между 100-500 лева.

На първо място у нас са търговците ebay, Amazon, emag, следвани от социалните мрежи Facebook, Instagram, YouTube. На трето място сред предпочитаните са сайтовете за обяви - ОLX, Grabo, broshura.bg.

Според CloudCart основните проблеми пред онлайн търговията у нас са липса на време и знания, твърде скъпо за търговците да стартират подобно нещо, както и неуспешният маркетинг - около 8 от 10 предприемачи нямат необходимият опит. Компанията е спомогнала за направата на над 2 000 електронни магазини през март и април тази година.