Помислете си за това преди да поръчате още една чаша вино в ресторанта - през колко човека е минала тя, докато стигне до вас като клиент? През сервитьора, собственика на ресторанта, дистрибутора, вносителя. А всички други, за които няма да се сетите веднага?
Счетоводителят, който е осчетоводил тази бутилка вино, както и всички по-странични участници в търговската верига ще бъдат сред засегнатите от готвените мита със ставка от 100% върху вноса на европейско вино. Така се обръщат от сайта Quartz към американските потребители с темата за готвените от Вашингтон тарифи срещу вноса на напитката.
"Това не се отнася просто до някаква луксозна стока. Това ще засегне свързани с индустрията работни места във всеки един щат", посочва пред медията съоснователят на вносителя на вино Jenny Y Francois Selection Дженни Лефкорт.
Митата, за добро или лошо, нямат нищо общо с производителите на вино в Европейския съюз. Но за сметка на това имат много общо с авиоиндустрията и са свързани с дългогодишния спор между Вашингтон и Брюксел за държавните субсидии, отпускани на Boeing и Airbus.
Окончателното решение за тарифите предстои да бъде взето през следващата седмица, а тяхната цел е да засегнат винената индустрия във Франция, Италия, Испания и други европейски държави.
"Има такова търсене на европейско вино в Азия и конкретно в Китай, че изостаналият обем веднага ще бъде абсорбиран от тези пазари", казва Лефкорт.
Марта Агилар, която е съосновател на дистрибутора PM Wines от Ню Мексико потвърждава за силното търсене от азиатските пазари. "За марките, с които ние работим, мога да кажа, че бумът в търсенето от Китай, Русия и Япония е над нашите очаквания", обяснява тя.
Експертът допълва още, че от октомври в сила са мита от 25% върху вноса на европейско вино в САЩ, но засега те нямат негативен ефект върху индустрията. Предлаганата 100-процентова ставка обаче би променила това.