Американският президент Доналд Тръмп успява да накара Китай да плати по-голямата част от цената на търговската му война. До това заключение достига нов доклад на EconPol Europe, мрежа от изследователи в Европейския съюз, цитиран от Bloomberg.
Американските компании и потребителите ще плащат само 4.5% повече, след като страната наложи 25% тарифи на китайски стоки на стойност 250 млрд. долара, а останалите 20.5% ще паднат на плещите на китайските производители, според авторите Бенедикт Цолер-Риджек и Габриел Фелбермайр.
Търговският спор между САЩ и Китай показва слаби признаци за утихване, като лидерите на двете държави се готвят да се срещнат в Аржентина този месец. Митата ще направят това, което Тръмп копнее: ще намалят американския внос на засегнатите китайски стоки с повече от 1/3 и ще съкратят двустранния търговски дефицит със 17%, предвиждат експертите.
Администрацията на Тръмп избра продуктите с най-висока "ценова еластичност" или висока наличност на заместители, Китайските продукти, засегнати от тарифите на Тръмп, могат до голяма степен да бъдат заменени от други стоки, принуждавайки износителите да намалят продажните цени, за да задържат купувачите.
Митата дотук влияят минимално на потребителските цени в САЩ
"Чрез стратегическия си избор на китайски продукти правителството на САЩ не само е в състояние да сведе до минимум отрицателните ефекти върху потребителите и фирмите в САЩ, но и да създаде значителни печалби за нетното богатство в САЩ", пишат Цолер-Риджек и Фелбермайр.
Властите във Вашингтон трябва да повишат митата върху най-големия обем от стоки на стойност 200 млрд. долара до 25% на 1 януари. В отговор на това Китай наложи мита върху внос от САЩ за 110 млрд. долара и ефективно спря закупуването на ключов американски износ на селскостопански продукти, включително соя.
С преместването на икономическите разходи към Китай, митническите такси в САЩ ще доведат до нетна печалба от 18.4 млрд. долара за американското правителство, пишат изследователите.
"Тъй като обаче търговският конфликт ескалира, администрацията на САЩ може да не е в състояние да ограничи избора си до продукти с висока еластичност на вноса. И благосъстоянието на САЩ може да се понижи, тъй като по-голямата част от тарифната честота пада върху потребителите в САЩ", предупреждават те.