Водената от Съединените американски щати търговска война продължава - и някои компании започват да усещат отрицателните ефекти от нея, пише BBC. В петък Пекин съобщи, че ще отговори с мита върху над 5 200 стоки, внос от САЩ, ако Вашингтон въведе налога от 25% върху $200 милиарда внос от Поднебесната империя.
По-рано САЩ въведе и мита на вноса на стомана и алуминий от Европейския съюз, Мексико и Канада, които отговориха със собствени.
Кои са основните сектори, които станаха жертва на търговския спор?
Автомобили и мотори
Засега изглежда, че автомобилната индустрия е най-засегната, като три основни компании наскоро предупредиха, че търговският спор вреди на резултатите им. Ford и General Motors намалиха прогнозата за печалба за 2018 година, цитирайки по-високи цени на стоманата и алуминия след митата. Fiat Chrysler също намали прогнозата, след като китайските купувачи отложиха покупките в очакване на по-ниски мита.
През май Китай съобщи, че ще намали митото върху вносните автомобили от 25% на 15% от 1
юли - ход, който трябваше да намали търговското напрежение. Но на 6 юли увеличи налога за американските автомобили до 40%.
Jaguar Land Rover - най-голямата автомобилна компания във Великобритания, отчете загуба за първи път от три години след забавяне на продажбите в Китай.
Наскоро BMW съобщи, че ще повиши цените на два от моделите си в Китай от 30 юли заради повишените мита. Tesla също ще продава два свои модела по-скъпо.
В същото време новините не са само лоши, както Ана-Мари Бейсден, която оглавява звеното за проучване в автомобилния сектор във Fitch Solutions, казва. "Видяхме редица производители, включително Tesla, да ускоряват плановете си за инвестиции в местни заводи, за да избегнат митата". "Иронично обаче, някои от най-тежко пострадалите компании са американски - или чужди, но произвеждащи в САЩ, въпреки че въведените санкции трябваше да им помогнат", казва тя.
Щатският производител на мотоциклети Harley-Davidson планира да премести част от производството си в Европа, за да избегне "значителната" тежест от митата, въведени от ЕС.
Хранителната индустрия
Някои компании от хранителната индустрия също понижиха прогнозите си и повишиха цените. Tyson Foods наскоро намали прогнозата си. Щатският гигант в производството на алкохолни напитки Brown-Forman заяви, че ще увеличи цената на Jack Daniel's и други марки уиски, продавани в Европа. Coca-Cola повишава цените в Северна Америка.
Други жертви
Други компании пък търсят начин да намалят бизнеса си с Китай като начин да избегнат митата. Производителят на играчки Hasbro мести производството си извън Поднебесната империя. Щатският конгломерат Honeywell търси начин да използва повече доставчици извън Китай, а производителят на мебели RH ще намали суровините от страната.
Междувременно американската Caterpillar наскоро заяви, че силното търсене ѝ е позволило да повиши цените, за да компенсира между $100 и $200 милиона в по-високи цени на стоманата и алуминия.
Световната икономика
Международният валутен фонд заяви, че ескалация на търговският спор може да изтрие 0,5% от световния растеж до 2020 г. Скорошни данни показват забавяне на растежа в производствения сектор в Китай, както и намаляване на увереността на американските потребители.
Morgan Stanley изчислява, че ексалация на напрежението може да изтрие 0,81 процентни пункта от световния брутен вътрешен продукт - ако САЩ наложи 25% мито върху вноса на всички стоки от ЕС и Китай, а те отговорят по същия начин.