Селскостопанските загуби, причинени от продължаващия недостиг на гориво в Мексико, се оценяват на близо 300 млн. долара, казва лидер в сектора, а общият икономически растеж вероятно също ще бъде засегнат, тъй като правителството се бори за стабилизиране на разпространението на бензин, информира Reuters.
Загуби от най-малко 5,5 млрд. песос (290 млн. долара) са отчетени от големите ферми и развъдните фирми, тъй като забавените доставки и развалените продукти са се натрупали поради недостиг на моторни горива, които се изискват за транспортиране на продуктите, според Боско Де ла Вега, който оглавява Съветът на фермерите в Мексико.
Ягодите, авокадото и доматите са уязвими и имат сравнително кратък срок на годност и ситуацията ще се влоши, ако доставките на горивата не се нормализират скоро, обяснява Де ла Вега.
"В следващите 10 дни, ако този въпрос не бъде решен, мисля, че ще имаме сериозен недостиг на нетрайни храни", добавя той.
Междувременно икономиката на Мексико може да се свие през януари поради забавяне на активността, причинена от недостига на гориво.
В края на миналия месец президентът Андрес Мануел Лопес Обрадор започна да съкращава доставките от големите тръбопроводи за гориво, които от години са били източвани от крадци, което доведе до дълги редици от недоволни автомобилисти, чакащи часове, за да запълнят резервоарите си.
Престъпните групировки източват тръбопроводи и крадат танкерни, превозващи дизелово гориво и бензин в страната производител на петрол в продължение на години и струват на правителството милиарди долари.
Настъплението на Лопес Обрадор срещу разбойниците на горива е първият му опит да се справи с корупцията, откакто встъпва в длъжност на 1 декември.
Джонатан Хийт, един от номинациите на Лопес Обрадор, който ще бъде член на борда на централната банка, съобщава в изслушване в Конгреса в понеделник, че проблемите, предизвикати от правителствени мерки срещу кражбите на гориво може да се превърнат в сериозен риск, ако продължат с седмици.
"За януари, точно сега си мисля, че можем да видим отрицателен темп (на растеж)", каза Хийт. "Ако продължи след февруари и март, кой знае кога ще започнем да навлизаме в нещо опасно и тогава ще съм по-притеснен".
"Ако това е проблем, който трае една или още две седмици и видим, че нещата започват да серазрешават, мисля, че последиците могат да бъдат минимални", добавя икономистът.
Индустриални групи казват, че икономиката може да пострада, ако задръстванията в доставките бъдат удължени.
Няколко държави се оплакаха, че не са получили предупреждение от правителството, че е на път да затвори големите тръбопроводи, за да спре кражбата.
Правителството започна репресиите си срещу кражбите на 27 декември, а търговците започнаха да усещат кризата около седмица по-късно.