Европейската комисия променя наименованията по етикетите на кремовете за защита от слънцето с мотива, че някои от настоящите етикети - например „слънчева блокада" и „тотална защита от слънце" са подвеждащи, информира Euobserver.

Нашият представител в Еврокомисията, комисар Меглена Кунева, в понеделник направи изявление: „Потребителите се нуждаят от ясна и прецизна информация за продуктите за слънчева защита, така че да направят избора си информирани".

„Трябва да подсилим ключовото послание, че слънчевият филтър е само една от многобройните мерки, необходими за ефективно предпазване от слънцето", добавила е тя.

Новият режим за етикетите влезе в сила в понеделник и до края на годината ще стане задължителен, като фазата се налага от това, че повечето козметични компании вече са отпечатали етикетите на лосионите за слънце, които ще се продават това лято.

Етикетите ще са със стандартизирани термини като „нисък", „среден", „висок" и „много висок" по отношение на фактора за предпазване от слънцето (SPF). Например слънчевите филтри, които предлагат „средна" защита, имат между 15 и 25 SPF.

Все пак, SPF се отнася за това колко време можеш да прeкараш на слънце без да изгориш, използвайки плажно масло, което предпазва от ултравиолетови лъчи UVB, но не и от по-опасните UVA - лъчи (т.нар. черна светлина).

Затова новите етикети ще трябва да включат и ново UVA лого, тъй като този вид ултравиолетово лъчение може да причини хронични състояния като остаряване на кожата, увреждане на DNA и рак на кожата.

Паралелно с използването на повече слънчеви филтри, Кунева препоръчва на европейците също и да избягват да се излагат на пряка слънчева светлина в пиковите часове - обикновено между 11 и 15 часа. Освен това е недопустимо излагането продължително време на бебета и малки деца на слънчевите лъчи.