Американската образователна онлайн-медия Knowledge@Wharton, която работи на сегмента на академично-популярните мениджмънт текстове, в последното си издание акцентира върху икономическата стойност на Интернет-сайтовете за социални контакти. Визиран е главно сайтът за виртуални контакти MySpace, който след трите години на съществуването си е оценен за 15 милиарда долара.

Дали много по-малкият сайт Facebook, който се управлява от 22 - годишния Марк Цукерберг, наистина струва онези 900 милиона, които Yahoo! е предложила за него? Или по-скоро в интернет пространствата MySpace, Facebook, YouTubе става дума за сапунен балон „дот-ком" # 2.

Основният проблем с тези сайтове според професорите на Wharton е голямата дистанция от периода на действителна възвръщаемост на инвестициите. Тези 15 милиарда, на които е оценен MySpace, означават, че там трябва да се регистрират много повече хора, отколкото в момента.

Всеки от въпросните сайтове за виртуални социални контакти се изгражда от съдържанието, което качват потребителите: те публикуват детайли за себе си и изграждат мрежи сред приятели или просто хора, които споделят общи интереси. Повечето от сайтовете са на свободен достъп и се финансират от реклами. За да привлекат рекламодатели, младите сайтове обикновено правят съществени ценови отстъпки и печалбата е ниска.

При това, не може да се определи дали рекламата на тези сайтове е ефективна или не. Защото броят на посещенията, измерван чрез кликането на мишката върху даден линк, може да означава много различни неща. „Не всеки потребител е с една и съща стойност." Тоест разполагаме с много малка информация относно финансовия потенциал на един сайт.

Стойността на MySpace от 15 милиарда може да се постави под въпрос. Тази цифра е определена в края на септември т.г. от финансовия анализатор Джордан Рохан въз основа на феноменалния ръст до 90 милиона активни потребители, или повече от два пъти нарастване за година. MySpace сключи сделка с Google да показва резултати от търсене и спонсорска реклама срещу годишна сума от 900 милиона за период от три години.

Google също зависи от реклама, а пазарната й капитализация е в размер на $120 милиарда. Но дали Google е добър ориентир, пита Wharton? Google така или иначе е уникален на онлайн пазара, при това дори най-популярната търсачна машина не е свободна от финансови спекулации - акциите й се оценяват на 55-кратните годишни печалби.

Най-крещящ е примерът със социалната мрежа Facebook със „само" 9 милиона потребители. 22-годишният й основател и собственик вече отхвърли оферта в размер на $750 милиона от Viacom, твърдейки, че желае поне 2 милиарда. Тази есен стана ясно, че от Yahoo! са му предложили 900 милиона и Цукерберг сериозно обмисля бъдещата продажба.

Това са сериозни цифри, дори и за не познаващия таван онлайн-бизнес в пристрастената към спекулации финансова Америка. Крайното заключение на анализаторите от Knowledge@Wharton е, че риск разбира се съществува, при това не малък, но ако имате добре вложени пари някъде извън Интернет, можете да опитате: рискът за вас ще бъде много по-малък отколкото този в средата и края на 1990-те години, когато се спука първият „дот-ком" балон.