На фона на ескалиращите разходи в туристическия сектор на съседна Турция, местните летовници променят предпочитанията си за пътуване, което води до ясно изразено преминаване към по-достъпни за тях международни дестинации, особено за извънпиковия сезон. Туристическа агенция Jolly отбеляза ръст от 70% на годишна база в продажбите на ваканционни пакети за септември и октомври, които са приблизително 40% по-евтини от пиковите летни месеци, съобщава Daily Sabah, цитирайки Мете Вардар - председател на туроператора.
Този скок на разходите не само е повлиял на времето за ваканции, но и е насочил турските туристи към международни дестинации, които изглеждат по-евтини, отколкото у дома.
Въпреки усилията да се повиши нивото на заетост в страната, Вардар подчертава, че има нарастващо търсене на задгранични пътувания. Той подчерта необходимостта от мерки за противодействие на въздействието на инфлацията върху хотелите, като се застъпи за по-разумни цени, за да се поддържат по-дълги сезони и да се допринесе значително за националната икономика.
Вардар предлага увеличаване на разпределението за местни туристи в хотелите от сегашните 15% на 30%-35%, което според него може да позволи предлагането на по-добри цени и удължаване на туристическия сезон. Официалните данни показват, че годишният темп на инфлация в Турция е започнал очаквания устойчив спад през юни, понижавайки се повече от очакваното до 71,6%.
На този фон миналогодишната средна цена за нощувка от 4000 турски лири ($122) достига 6000-6500 турски лири към днешна дата. Въпреки увеличението, експертът твърди, че текущите цени все още са под реалните разходи.
"Гледайки увеличението на разходите, това трябва да е над 8000 турски лири."
Източник: iStock
Вардар смята, че инфлационният натиск, който оказва влияние върху цените на хотелите, кара повече хора да обмислят почивка в чужбина. Агенцията му е вече отбелязала 50% увеличение на заявките за чуждестранни туристически пакети в сравнение с миналата година.
"Дестинации като египетския Шарм Ел Шейх се радват на голямо търсене на плажни ваканции", обясни той. "В някои случаи пакетите до Дубай и части от Югоизточна Азия са по-икономични от подобни предложения в Турция. Освен това южноамерикански дестинации като Мексико, Канкун и Куба предлагат бюджетни варианти за морски ваканции."
Представителят на туристическия бизнес коментира и нарастващата популярност на балканските страни, особено тези с безвизови изисквания за влизане. Значителна бариера за турските пътници са предизвикателствата, свързани с получаването на шенгенски визи. Вардар посочва, че една трета от резервациите са анулирани поради невъзможност да се осигурят навременни срещи за виза или защото обработката на визата продължава след планирания ваканционен период.
Без тези проблеми Jolly можеше да види 70% увеличение на заявките за международни пътувания, каза той. В допълнение към сложността, слуховете за потенциалното увеличение на таксата за заминаване, която в момента е 150 TL, до около 1500 TL, също предизвикаха безпокойство.
Вардар предполага, че такава сума може да се равнява на цената на пакет за международен тур за една нощувка. "Ние предлагаме еднодневна обиколка на Солун, включваща транспорт, екскурзоводско обслужване и закуска за 79 евро (85,50 долара). Предложената такса може да бъде колкото цената на цялата обиколка", каза той.
Гледайки напред, той изразява оптимизъм относно траекторията на растеж на Jolly. Въпреки предизвикателствата, компанията отбеляза 30% увеличение на броя на пътуващите и 120% скок на приходите в сравнение с предходната година. Въпреки трудностите, компанията очаква да завърши годината с над 100% ръст на приходите.