Река Рейн от векове се използва като маршрут за транспорт на стоки, а край бреговете й се раждат редица индустриални гиганти. Тези дни обаче са към края си и битката за това реката да изпълнява същите функции става още по-наложителна. Водата редовно намалява до нива, които възпрепятстват корабоплаването през летните месеци до есента, компаниите, който са разположени по най-важния търговски път в Европа бързат да се адаптират. Изглежда, че климатичната криза удря дори развитите индустриални икономики, пише Bloomberg.
Мултинационалният химически гигант BASF пренасочва логистиката към влакове и камиони. Производителят на пластмаси Covestro AG има планове за извънредни ситуации, които включват преместване на част от производството в Белгия. Производителите трупат застояли стоки, комуналните услуги складират допълнително гориво, а операторите на товарни превози се адаптират към по-ниските нива на водата като ремонтират плавателните съдове, така, че да могат да плават на по-плитко.
Спад от само 10 сантиметра в нивата на водата означава, че около 100 тона по-малко могат да бъдат транспортирани на кораб, казва Флориан Рьотлингшофер, който е директор на Swiss Rhine Ports.
Затова се налага и ремонт на флотилията. Ремонтът на флота на Рейн от 8 900 кораба може да струва около 90 милиарда евро. И това е само част от разходите за поддържане на търговията.
От години се разработват инициативи, които включват системи за ранно предупреждение и драгиране на 50-километров участък. Този проект споре германското правителство ще струва 180 милиона евро. Администрацията на канцлера Олаф Шолц се опита да ускори усилията, но сега те са в застой, заради вътрешни спънки.
Първоначално предупреждение за ниските нива на Рейн дойдоха през 2018 г., когато реката достигна исторически ниски нива и транспортът по реката почти спря, което намали промишленото производство на Германия с 5 милиарда евро. Миналата година Германия регистрира най-ниския обем търговия по река Рейн и други вътрешни водни пътища поне от 1990 г., според германската статистическа агенция.
Реката е и много важна за обекти като голямото съоръжение на BASF в Лудвигсхафен. Най-големият химически завод в света, разположен на 10 квадратни километра по протежение на реката товари и разтоварва около 15 шлепа на ден, което представлява около 40% от транспортния му обем.
Заводите на Covestro в Северен Рейн-Вестфалия също зависят от нивата на водата на реката. Те получават по-голямата част суровините си и пренасят около една трета от готовите стоки през Рейн. Когато нивата на водата станат наемат повече кораби за по-леки товари и местят производството на други места в Германия и Белгия.
Компаниите нямат голям избор, освен да инвестират в подобни мерки, за да си осигурят спокойствие, че ще могат да работят.
Политическа подкрепа не е вероятно да се види в скоро време. Плановете за облекчаване на корабоплаването по река Рейн бяха замесени в спорове между трите партии в управляващата коалиция на Шолц.
Въпреки че Германия обеща да увеличи вътрешното корабоплаване и железопътните товари не изглежда да се прави много по въпроса. Според дългосрочния план за разходи на правителството ще се инвестират 270 милиарда евро в транспортна инфраструктура до 2030 г. - почти половината са предназначени за пътища и по-малко от 10% за водни пътища.
За разлика от Германия, Швейцария вече е направи операция по драгиране, за да улесни достъпа до своите пристанища на река Рейн.