Река Рейн от векове се използва като маршрут за транспорт на стоки, а край бреговете й се раждат редица индустриални гиганти. Тези дни обаче са към края си и битката за това реката да изпълнява същите функции става още по-наложителна. Водата редовно намалява до нива, които възпрепятстват корабоплаването през летните месеци до есента, компаниите, който са разположени по най-важния търговски път в Европа бързат да се адаптират. Изглежда, че климатичната криза удря дори развитите индустриални икономики, пише Bloomberg.

Мултинационалният химически гигант BASF пренасочва логистиката към влакове и камиони. Производителят на пластмаси Covestro AG има планове за извънредни ситуации, които включват преместване на част от производството в Белгия. Производителите трупат застояли стоки, комуналните услуги складират допълнително гориво, а операторите на товарни превози се адаптират към по-ниските нива на водата като ремонтират плавателните съдове, така, че да могат да плават на по-плитко.

Спад от само 10 сантиметра в нивата на водата означава, че около 100 тона по-малко могат да бъдат транспортирани на кораб, казва Флориан Рьотлингшофер, който е директор на Swiss Rhine Ports.

Германската промишленост забуксува, заради ниските нива на река Рейн

Германската промишленост забуксува, заради ниските нива на река Рейн

Големи гиганти променят курса за доставки на стоки

Затова се налага и ремонт на флотилията. Ремонтът на флота на Рейн от 8 900 кораба може да струва около 90 милиарда евро. И това е само част от разходите за поддържане на търговията.

От години се разработват инициативи, които включват системи за ранно предупреждение и драгиране на 50-километров участък. Този проект споре германското правителство ще струва 180 милиона евро. Администрацията на канцлера Олаф Шолц се опита да ускори усилията, но сега те са в застой, заради вътрешни спънки.

Първоначално предупреждение за ниските нива на Рейн дойдоха през 2018 г., когато реката достигна исторически ниски нива и транспортът по реката почти спря, което намали промишленото производство на Германия с 5 милиарда евро. Миналата година Германия регистрира най-ниския обем търговия по река Рейн и други вътрешни водни пътища поне от 1990 г., според германската статистическа агенция.

Река Рейн може да бъде негодна за транспорт на стоки съвсем скоро

Река Рейн може да бъде негодна за транспорт на стоки съвсем скоро

Това ще доведе до главоболия за редица компании

Реката е и много важна за обекти като голямото съоръжение на BASF в Лудвигсхафен. Най-големият химически завод в света, разположен на 10 квадратни километра по протежение на реката товари и разтоварва около 15 шлепа на ден, което представлява около 40% от транспортния му обем.

Заводите на Covestro в Северен Рейн-Вестфалия също зависят от нивата на водата на реката. Те получават по-голямата част суровините си и пренасят около една трета от готовите стоки през Рейн. Когато нивата на водата станат наемат повече кораби за по-леки товари и местят производството на други места в Германия и Белгия.

Компаниите нямат голям избор, освен да инвестират в подобни мерки, за да си осигурят спокойствие, че ще могат да работят.

Намаляващите нива на водата на река Рейн вече са проблем за континента

Намаляващите нива на водата на най-важната река е Европа вече са проблем за континента

Летните температури на континента се очаква да се повишат още повече през следващата седмица

Политическа подкрепа не е вероятно да се види в скоро време. Плановете за облекчаване на корабоплаването по река Рейн бяха замесени в спорове между трите партии в управляващата коалиция на Шолц.

Въпреки че Германия обеща да увеличи вътрешното корабоплаване и железопътните товари не изглежда да се прави много по въпроса. Според дългосрочния план за разходи на правителството ще се инвестират 270 милиарда евро в транспортна инфраструктура до 2030 г. - почти половината са предназначени за пътища и по-малко от 10% за водни пътища.

За разлика от Германия, Швейцария вече е направи операция по драгиране, за да улесни достъпа до своите пристанища на река Рейн.

Река Рейн е на най-ниското си ниво от поне две десетилетия

Най-важният речен транспортен коридор в Европа пресъхва

Това създава опасения за повторение на проблемите от 2018 г.