Сметките на Брюксел за вдигане акциза на дизеловото гориво, което би оскъпило продукта, засега се провалят. Европарламентът отхвърли съответните искания, и слава богу, коментират немски печатни издания.

За шофьорите на автомобили е истински шок да наблюдават бързия ход на брояча по бензиноколонките за зареждане на - 1,70 евро за литър супер и 1,50 евро за дизелово гориво. Никога преди карането на кола не е било толкова скъпо. И всичко това се случва насред най-тежката в историята на Европа криза, посочва вестник "Ди велт".

Брюксел пришпорва страните-членки на ЕС от една страна да пестят жестоко, а от друга - да постигат реален ръст в икономиките си. Как да стане това след като европейските институции бълват предписание след предписание, които правят невъзможно постигането и на двете цели.

Тъкмо насред кризата?

В конкретния случай става въпрос за новата европейска директива за акцизното облагане на енергийните носители, приета от Еврокомисията през пролетта. Тя застъпва принципа, че данъците върху горивата трябва да отразяват тяхното енергийно съдържание и потенциала им за замърсяване. За дизеловото гориво това означава конкретно да отпаднат данъчните облекчения, което в крайна сметка ще вдигне цената му.

В четвъртата година от началото на кризата обаче централният въпрос не е дали дизелът е добър за климата или лош за здравето, а по-скоро дали централното субсидиране е стимул или пречка за развитието на нови съвременни и по-икономични технологии при автомобилите?

Вярно е и друго - че не може да се отлага безкрайно, да речем за след 10 години, въвеждането на новите данъчни правила за горивата. Но още по-вярно е и това, че европейските политици в момента не правят нищо, за да запазят доверието на европейските граждани, че Европа може да се пребори с кризата.

Двоен обир

Именно това доверие сега е заложено на карта. Гражданите на Обединена Европа остават с усещането, че с цел икономии Европа ги принуждава да правят големи жертви, същевременно ги дои с постоянно растящи цени (най-вече на енергията) и на всичкото отгоре им бърка в джоба, за да бъдат постигнати климатичните цели.

Затова много от европейските потребители сега се смятат за жертва на двойно санкциониране - защото са били пестеливи, и защото поради екологични съображения са заложили на дизеловото гориво. Просто на Брюксел му липсва тънкия усет за това докъде могат да бъдат товарени обикновените граждани, пише "Ди велт". Така се налива още масло в огъня на германското недоволство от това, че германците са най-големите платци в общата каса на ЕС, коментира и агенция ДПА.