Лошото състояние на германската икономика е следващото голямо предизвикателство за зависимите от износа страни от Централна Европа. Някои от тях все още се възстановяват от последствията от пандемията Covid-19. Добрите им търговски връзки с Германия и някога могъщия автомобилен сектор на страната бяха години наред благо за региона. Но сега тези връзки рискуват да се превърнат в спънка за икономиките на Унгария, Чехия и Словакия. Някои местни компании от тези пазари вече се опитват да навлязат в други задгранични пазари и да се диверсифицират в други сектори като отбраната.

Тези планове обаче идва във времена на геополитическа несигурност, с войната в Украйна, конфликта в Близкия изток. Въпреки натиска към отбранителния сектор, всички тези фактори могат да попречат на усилията на компаниите в региона.

Ръстът на инфлацията в Централна Европа (25% в Унгария през миналата година), накара централните банки да повишат разходите по заеми до най-високите им стойности от две десетилетия. Чехите претърпяха най-големия спад на реалните заплати, който сега обхваща осем последователни тримесечия.

Упадъкът на строителството в Германия започна да задушава сектора на имотите

Упадъкът на строителството в Германия започна да задушава сектора на имотите

Това се случва след като години наред секторът на имотите в страната и в Европа процъфтява

Чешката република и Унгария разчитат на Германия за съответно една трета и една четвърт от износа си. Словакия изпраща една пета от износа си там въз основа на данни на S&P Global. Полша се смята за по-малко зависима, заради по-диверсифицираната си вътрешна икономика, като износът й е по-малко зависим от производството на автомобили.

Според анкета на Reuters най-добрият сценарий за повечето компании за тази година ще е стагнация в оборота.Някои се готвят за пълен спад на приходите и възможни съкращения на служители.

Унгарската компания за производство на стоманени конструкции, заварени компоненти и машини DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft планираше 50% разширяване на капацитета, за да отговори на очаквания растеж на търсенето за три години от 2023 до 2025 г.

Това става мираж според Тамас Торнай, изпълнителен директор на холдинговата компания, която контролира DGA и коментира пред Ройтерс. Въпреки това DGA продължава със своята експанзия от 6,95 милиона долара, за да отбранителната индустрия.

Унгария е водеща страна в Централна Европа, що се отнася до привличането на инвестиции в производството на батерии и електрически автомобили от Китай.

Според мениджъра бизнес развитие в Alap Group Тамас Могиороши има много силен спад в търсенето в автомобилния сектор, причинен от инфлацията, лихвените проценти и икономическата несигурност, които почти изтриха частните купувачи от пазара.

Компанията се е опитала да компенсира спада на западноевропейските пазари като увеличи поръчките от азиатски клиенти.

Как мощната германска автоиндустрия може да завлече към рецесия икономика №1 на Европа

Как мощната германска автоиндустрия може да завлече към рецесия икономика №1 на Европа

Секторът не може да се съвземе от пандемията и проблемите с доставките

Според заместник-председателят на Асоциацията на чешките износители секторът е станал свидетел на рязък спад от втората половина на 2023 г. заради Германия.

Компанията за производство на компоненти за селскостопански машини Agrikon KAM, която, обслужвайки предимно германци, прогнозира 10% спад на приходите през 2024 г., което може да доведе до 5% до 10% спад в броя на персонала до средата на годината.Те смятат, че дори евентуален ръст на продажбите в САЩ няма да компенсира напълно слабостта в Европа.