Акцизът за електроенергията за битови нужди ще бъде нулев през 2007 г. Няма да се начислява налог и при продажбата на въглища и кокс на физически лица.

Това предвиждат предлаганите от правителството изменения и допълнения в Закона за акцизите и данъчните складове, които бяха разгледани от Националния съвет за тристранно сътрудничество. Под председателството на вицепремиера Емел Етем социалните партньори обсъдиха и предвижданите промени в Закона за местните данъци и такси.

Предлаганите промени в Закона за акцизите и данъчните складове са свързани с предстоящото присъединяване на България към Европейския съюз и необходимостта от пълна хармонизация на българското данъчно законодателство с европейските директиви в областта на косвеното облагане.

С измененията се въвежда акциз за кокса, въглищата и електрическата енергия:

  • за електрическата енергия за стопански и административни нужди - 1 лв. за 1 мегават час
  • за кокс и въглища - 0,30 лв. за 1 гигаджаул топлотворна способност.

Въвежда се задължителна регистрация за лицата, които произвеждат, внасят или въвеждат на територията на страната кокс и въглища, както и за лицата, които извършват сделки с кокс и въглища.

Акцизът ще се начислява при продажбата на кокса или въглищата и то само в случаите, когато получателят на стоките не е регистриран като производител, вносител или търговец на кокс и въглища, т. е. акцизът ще се начислява от крайният дистрибутор по веригата от доставки.

На задължителна регистрация по закона ще подлежат и всички лица, които въз основата на издаден лиценз по Закона за енергетиката могат да извършват доставки на електрическа енергия и природен газ до крайни потребители.

Във връзка с поети ангажименти за достигане на минималните за Общността размери на акциза се предвижда повишаване на следните ставки:

  • за оловосъдържащи бензини - от 670 лв. на 830 лв.
  • за безоловни бензини - от 530 лв. на 585 лв.
  • за газьол и керосин - от 430 лв. на 485 лв.
  • за тежки горива - от 25 лв. на 30 лв.
  • за ракии, произведени за лична консумация на физически лица в специализирани малки обекти за производство - от 0 лв. на 550 лв. за 1 хектолитър чист алкохол.

С измененията на закона ще бъдат въведени нови понятия - регистриран и нерегистриран търговец, данъчен представител. Тези лица ще дължат акциз за получените от тях стоки от друга държава-членка.

С промените се регламентира и движението на акцизните стоки в рамките на Общността с платен акциз в държавата членка на изпращане на стоката. То ще се извършва с опростен придружителен документ.

Лицата, които получават акцизни стоки от друга страна-членка, ще бъдат задължени да декларират пред митническата администрация получаването на стоките и да обезпечат или да внесат размера на дължимия за стоките акциз.

Проектозаконът регламентира и задълженията за лицата, които изпращат до друга държава-членка акцизни стоки с платен акциз в България. В тези случаи лицето-изпращач ще трябва да уведоми митническата администрация преди да изпрати стоките.

При движението им те трябва да се придружават от опростен придружителен документ (издаден от изпращача) и от документ, издаден от държавата-членка на получателя, удостоверяващ, че акцизът в тази държава-членка е обезпечен или платен. Когато изпращачът е изпълнил тези задължения, за него ще възникне право да си възстанови платения на територията на България акциз.

Националният съвет за тристранно сътрудничество разгледа и предлаганите от правителството изменения и допълнения в Закона за местните данъци и такси.

През 2007 г. ще се удължи срокът за плащане на първите вноски за данъците върху недвижимите имоти и върху превозните средства. Те ще трябва да се внесат между 1 март и 30 април.

Гражданите, предплатили за цялата година в този срок, ще ползват 5% отстъпка. Този преходен период се налага с оглед промените в нормите за данъчна оценка на недвижимите имоти и в данъка върху превозните средства, които изискват технологично време за привеждане на програмния продукт в съответствие, изчисляване на задълженията за 2007 г., отпечатване и разпространяване на съобщенията за задълженията преди началния момент на плащане.

С промените в закона се предвижда повишаване на данъците върху превозните средства, което е свързано с хармонизиране на данъчното ни законодателство с правото на ЕС.

Според европейските директиви в областта на транспорта, за превозните средства и товарните автомобили с допустима максимална маса над 12 тона са определени минимални нива на данъка, като България е поела ангажимент да достигне до минималните за ЕС размери.

Другата промяна в нормативната база е свързана с покачването на пазарните цени на недвижимите имоти. Законът предвижда възможност за промяна на данъчната оценка, когато индексът на пазарните стойности на недвижимите имоти по данни на Националния статистически институт (НСИ) се увеличи или намали с повече от 20 на сто с натрупване за периода от последната им промяна.

Поради това, в законопроекта е направено предложение за увеличаване на данъчните оценки на недвижимите имоти. Предложено е коригиране на коефициентите за местоположение с 20%.

Те са с най-голяма тежест при определяне на данъчната оценка, тъй като отчитат местонахождението на имота - по категория и зона, дали имотът е в строителни граници или извън тях, дали е във вилна зона.

За производствените и селскостопанските имоти от значение е дали те се намират в благоприятно или неблагоприятно положение от гледна точка на инфраструктурата.

Вдигането на коефициентите ще доведе съответно до увеличение на данъчната оценка на недвижимите имоти с 20 на сто, което е много по-ниско от реалното покачване на пазарните цени, регистрирани от НСИ.

През следващата година Националната агенция за приходите ще изчислява задълженията, отпечатва и изпраща съобщения на лицата за дължимите от тях данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци за 2007 г.

Средствата за обезпечаване на процеса са за сметка на бюджета на агенцията. Към настоящия момент общините, особено по-малките, не разполагат с административен капацитет за провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки за отпечатване и разпространение на съобщенията. В тази връзка и през 2007 г. това ще бъде направено отново от НАП.

От 2007 г. общинските съвети ще бъдат компетентният орган за разсрочване и отсрочване на задълженията за местни такси над 30 000 лв. или когато се иска разрешение за срок по-голям от 1 година от издаването на разрешението.

В момента липсва изрична разпоредба и поради това се прилага Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. В него е посочено че отсрочването и разсрочването на неданъчни общински публични задължения за над 30 000 лв. се дава от министъра на финансите, а това не съответства на принципа за самостоятелност на общинските финанси.