Пандемията остава в "огледалото за обратно виждане". Или поне така се надяваме всички! Независимо от това обаче, тя промени коренно някои неща в нашето ежедневие, както и бе причина (а понякога и по-скоро извинение), за поскъпването на някои стоки и услуги в традиционния бит на българина. Сега ще погледна към някои такива неща, чиито цени са вече много далеч (в смисъл по-високи), от тези, които бяха преди пандемията.
Имоти без наеми...
Започвам разбира се с най-същественото перо в разходите на българите - това за подслон. Вместо да се понижават, каквито бяха в началото на пандемията очакванията (поради потенциална очаквана икономически криза и загуба на работни места), цените на имотите на практика се покачиха - при това сериозно.
Обратно на очакванията, българите "развързаха кесиите" си и прибягнаха към покупка на имоти, което доведе до изненадващ и неочакван бум при имотите, в среда на не особено повишено предлагане.
Резултатът - средно статистическия двустаен апартамент в София поскъпна за три години от ниво от 63 640 евро до ниво от 90 250 евро към днешна дата (съгласно статистиката на един от водещите сайтове за недвижими имоти в страната). Това е повишение от цели 41.8% за разглеждания период, или средногодишен ръст от 12.35% което си е сериозно поскъпване и направи имотите далеч по-малко достъпни за хората.
Още по-голямо бе повишението при тристайните жилища, които поскъпнаха с малко над 50% за същия период, което се превежда като още по-голям средногодишен ръст - в размер на 14.6%.
Цените на имотите достигнаха най-високите си нива в исторически план в почти всички водещи градове на страната.
Ръстът не бе само при цените на имотите. Повишение отбелязаха и нивата на наемите (напълно логично, както би казал всеки притежател на имот, отдаващ го под наем)... За щастие на наемателите, повишението бе далеч по-слабо от това на имотите - едва в рамките на около 15% (съгласно офертите в популярния имотен сайт). Ръстът от едва наполовина, в сравнение с цените на имотите, идва да покаже, че голяма част от поскъпването на имотите, най-вероятно се дължи на спекулативни фактори и такива свързани с моментни диспропорции между търсенето и предлагането. За сметка на това, наемите, които в много по-голяма степен са обвързани с реалната покупателна способност на хората и ръста на реалните доходи, изостанаха в повишението си (една причина, която кара експертите да говорят за догонващ потенциал на наемите).
Сега въпросът е следния - ще догонят ли наемите ръста в цените на имотите, или ще видим известно отдръпване на цените на имотите, което да доведе до нормализиране на доходността от наем, съществен компонент при покупката на имоти с цел отдаването им под наем.
Тук по-скоро бих предположил, че цените на имотите ще се задържат на текущите си нива (освен ако няма криза, в исторически план рядко сме виждали спад на цените на имотите, особено във високоинфлационна среда), а наемите ще продължат с умерения си ръст, докато доходността от наемите не се нормализира някъде по пътя.
Автомобилите втора ръка
Една от най-големите жертви на пандемията бяха автомобилите втора употреба. Един пример за това - в САЩ изчезнаха автомобилите под 20 000 долара. Същото обаче може да се посочи като тенденция и на пазарите на автомобили втора ръка в Европа и съответно у нас.
Използваните автомобили са малко по-евтини в наши дни, но цените остават с почти 50% по-високи от 2019 г. и хората имат по-малко възможности от всякога да купят нещо за по-малко от $20 000 на най-големия пазар - американския.Анализаторите от iSeeCars.com заявиха във вторник, че са анализирали цените на около 11 милиона употребявани превозни средства на възраст до 5 години и са установили, че колите, продавани за под 20 000 долара, представляват около 12% от пазара на употребявани автомобили тази година, от 49% част от пазар през 2019 г."Сред многото жертви на пандемията е достъпният употребяван автомобил, който почти е изчезнал от пазара на употребявани автомобили", казва анализаторът на iSeeCars Карл Брауер, цитиран във финансовото издание MarketWatch."През 2019 г. купувачите на употребявани автомобили с бюджет от 15 000 долара можеха да си позволят над 20% от пазара на употребявани автомобили от последните модели. Днес този бюджет им осигурява достъп само до 1,6% от пазара."Нещо повече, хората може да останат с кола с много повече километри. "Купувачите на употребявани автомобили сега плащат близо 50% повече пари за автомобили, които са с 20% повече употребявани", каза Брауер.В рамките на този ценови диапазон под $20 000, средният пробег на употребявана кола е нараснал с 46% до 63 457 мили тази година, от 43 541 през 2019 г. Във всички ценови категории повече от половината автомобили, продадени през 2023 г., имат поне 20% повече пробег от аналогичните автомобили със същите цени през 2019 г., каза iSeeCars.Цените на употребяваните коли скочиха по време на пандемията, тъй като много хора се оказаха в нужда от нови автомобили, защото избягваха обществения транспорт и се бяха преместили по-далеч от офисите си, наред с други причини.В същото време пандемията също предизвика хаос с доставките на чипове и авточасти, което намали запасите от нови превозни средства и повиши цените на фона на повишеното търсене. Изключени от новите коли, мнозина, които преди са обмисляли нови автомобили, се насочиха само към пазара на употребявани превозни средства, което допринесе за скока в търсенето - и цените.Наскоро Cox Automotive заяви, че цените на едро на употребяваните превозни средства са паднали с 1,6% през юли спрямо юни, а техният индекс на стойността на употребяваните превозни средства в Манхайм е намалял с 11,6% спрямо преди година.Спадът през юли обаче идва след 22 поредни месеца на двуцифрено увеличение от юли 2020 г. до април 2022 г. и само шест двуцифрени спада от октомври. Индексът, каза Cox Automotive, се е върнал на същата стойност, както през април 2021 г. Освен това низходящият поток може да не продължи.
Цените в хотелите и ресторантите
Пандемията така да се каже прочисти слабите играчи в туристическия и ресторантьорския бранш. Тези, които не фалираха обаче, днес се чувстват по-силни отвсякога в ценообразуването. Сигурно сте гледали колко струва една почивка на море, или в балнео- или СПА-хотел у нас. Ако добавим към това и изхранването и не е особено трудно да разберем наплива към гръцката граница.
Абсолйтно същото важи и по направление на ресторантите и кафенетата. Те имаха оправдание да повишат цените (оповавайки се на инфлацията и годините на пандемията, които им донесоха огромни загуби) и сега просто забравят, като че ли да ги нормализират. Разбира се, икономическата логика подсказва, че този начин на действие може да е оправдан и да продължи само докато има търсене на тези нива. Така, че хората, които пълнят родните курорти не бива да се оплакват от високите цени, или качеството на услугите, докато са готови да ги плащат! Както се казва "не е виновен този, който продава баницата".
Скъпи плодове и зеленчуци
Няма как да не са ви направили впечатление и високите цени на плодовете и зеленчуците по пазарите и в магазините. Няма да търся причината за тях - дали причина са поскъпналите след пандемията торове, драстично нарасналите разходи за напояване, липсата на работна ръка, политиката по отношение на насърчаване на родните производители (или липсата на такава) и мн. др. Само ще посоча факта, че все по-често виждам в местните магазинчета за плодове и зеленчуци дини по 2.4 лева за килограм. Тоест една срено статистическа диня от 10 килограма (за малко по-голямо семейство) струва 24 лева (за да ми направи впечатление, значи никога не съм давал толкова пари за диня)!
И само още един пример. В голяма търговска верига, където дините бяха на промоция от 60 стотинки за килограм, ми казаха вечерта, при опит да си купя, че са били разграбени. Не ме учудва, при положение, че видях, как едно от местните магазинчета в квартала зареждаше именно такива дини (купени от търговската верига), като цената на която се пуснаха беше 2 лева за килограм (пример как някъде по веригата на изкупуване и препродаване, нещата се чупят).
Разбира се, трябва да отбележа, че често има огромни разлики в цените между различните градове. Например в Пазарджик и Русе от пазара можеш да си купиш диня по 1 лев килограм от пазара, нещо почти невъзможно за съжаление в София (същото важи и за почти всички останали плодове и зеленчуци).