Според проучване „Евробарометър" повече от три четвърти (77 %) от европейците смятат, че науката и технологиите оказват положително въздействие върху обществото. В същото време участниците в проучването изразяват загриженост за рисковете, свързани с новите технологии, например за човешкото здраве и околната среда, съобщава ЕК.

Те искат научните изследвания и иновациите да са съпроводени от необходимото внимание към етичните принципи (76 %), равновесието между половете (84 %) и обществения диалог (55 %). Подобно на резултатите от предишни проучвания „Евробарометър" повече от половината от всички европейци се интересуват от новостите в областта на науката и технологиите (53 %), но по-голямата част от тях не се чувстват достатъчно добре информирани (58 %).

Европейският комисар по въпросите на научните изследвания и иновациите Мойра Гейгън-Куин заяви: „Резултатите от това проучване показват, че европейците подкрепят ролята на науката и технологиите в обществото, но в същото време очакват учените и политиците да вземат под внимание техните ценности и притеснения. Следващата програма на ЕС за научни изследвания и иновации „Хоризонт 2020" е насочена към постигане на този баланс. Сега трябва да увеличим усилията за провеждане на диалог за науката с обществото и да събудим сред повече млади хора интерес към кариера в областта на науката и иновациите."

66 % от анкетираните смятат, че учените в университети или държавни лаборатории най-добре могат да обяснят въздействието на научното и технологичното развитие върху обществото. Също така според най-много хора (82 %) тази група се опитва да се държи отговорно спрямо обществото.

Повечето европейци се информират за новостите в тези области от телевизията (65 %), следвана от вестниците (33 %), интернет (32 %) и списанията (26 %). Малко по-малко от половината от участниците в проучването (47 %) са изучавали наука или технологии в училище, университет, колеж или на друго място. В същото време европейците гледат положително на ползите от научното образование за младите хора и по-голямата част от анкетираните (65 %) смятат, че правителствата на техните държави не правят достатъчно, за да стимулират интерес към науката сред младежите