Силното икономическо възстановяване на Азия губи инерция, тъй като скокът на случаите на COVID-19 с мутацията Delta води до изпразване на магазини и затваряне на фабрики, предава Reuters. Това води до все по-голямо намаляване на положителните прогнози за ръст на корпоративната печалба в Азия след половин година на подем.

Най-големите азиатски компании вероятно ще отчетат спад на печалбата си за периода от юли до септември с поне 6,19%, показва изчисление на Reuters, направено след анализ на Refinitiv Eikon, които са изсредвали 1069 компании с пазарна капитализация от най-малко 1 милиард долара.

Дали в близко бъдеще отново ще наблюдаваме икономически подем в Азия вероятно зависи от напредъка на ваксинацията в региона, както и от това дали Китай ще предприеме допълнителни стъпки в подкрепа на икономиката си, смятат финансовите експерти. Продажбите на превозни средства в Китай, която е втората по големина икономика в света, спаднаха за трети пореден път този юли спрямо същия месец на миналата година,  на фона на епидемията и глобалния недостиг на полупроводници, което ограничава производството.

Най-големият автомобилен производител в света по обем продажби - Toyota Motor, заяви миналата седмица, че ще намали септемврийското производство с 40% заради продължаващата криза с недостига на чипове. Изпълнителният директор на Toyota Казунари Кумакура коментира ситуацията така:

"Разпространението на коронавируса и блокирането в Югоизточна Азия оказват голямо влияние на целия свят".

В Югоизточна Азия нарастващите случаи на COVID-19 и последващите ограничителни мерки удариха икономическата активност както в сектора на услугите, така и в производствения сектор. Фабричната дейност в региона се е свила с най-бързите темпове от юни миналата година, показват данните на IHS Markit.

"Това е доста силен сигнал, че икономическият подем в Азия ще се забави през третото тримесечие на годината", казва Раджив Бисвас, който е главен икономист в IHS Markit в Сингапур.

Избухването на Делта вариантът на коронавируса в Югоизточна Азия причини сериозни проблеми във веригата на доставки сред много от най-големите световни производители, голяма част от които разчитат на авточасти и полупроводници, произведени в евтини пазари като Тайланд, Виетнам и Малайзия.

В Малайзия и Виетнам частичните локдауни и новите случаи на инфекция принудиха фабриките да преустановят дейността си. Степента на икономическо забавяне в Азия обаче няма да бъде напълно известна, докато правителствата не публикуват прогнозите за брутното вътрешно производство (БВП) за третото тримесечие по-късно тази година.