Вносът в Китай е намалял през март за първи път от 2020 г., с 0,1% на годишна база, на фона на локдауна в Шанхай, който се отразява тежко на икономиката. Това сочат митнически данни, цитирани от Франс прес. Анализатори, анкетирани предварително от Блумбърг, очакваха годишно увеличение на вноса с 8,4%.
Това е първият спад на вноса от август 2020 г., когато азиатският гигант се съвземаше от първата вълна на пандемията.
"Отражението на някои фактори на международно и национално равнище се оказа по-голямо от предвиденото", посочи говорителят на митническите служби на Китай Ли Куейвън.
Миналият месец десетки милиони китайци се озоваха в локдаун, най-вече в Североизточната част на страната, център на автомобилната промишленост, също в технологичния хъб в южния град Шънчжън, както и в Шанхай, с неговото 25-милионно население.
Множество мултинационални компании развиват дейност в китайската икономическа столица, където се намира и най-голямото пристанище в Китай.
Локдаунът в метрополиса се отразява тежко на икономическата активност в страната и на световните вериги за доставки.
В същото време износът на Китай е нараснал с по-слаб темп през март - с 14,7% на годишна база, спрямо данните за януари и февруари (16,3%). Но пък очакванията на анализаторите бяха за още по-нисък растеж, от 12,8%.
Търговският излишък на азиатския гигант е достигнал през март 47,38 милиарда долара. За януари и февруари общо показателят достигна рекордните 115,95 милиарда долара.
За периода януари-март, Китай е намалил вноса на въглища с 24,2% на годишна база до 51,81 милиона тона, според митническите данни, цитирани от ТАСС. В същото време, в парично изражение вносът на въглища се е увеличил с 69,7% до 8,17 милиарда долара.
Вносът на петрол, желязна руда и мед се е понижил през март спрямо предходната година, допълва Ройтерс, позовавайки се на данни от митническите служби. По-конкретно, вносът на петрол е намалял с 14% до 42,71 милиона тона, на желязна руда - с 14,5% до 87,28 милиона тона, на мед - с 8,8% до 504 хил. тона.