Потребителите в Съединените американски щати отново отвориха портфейлите си в молове и дилъри на автомобили през май, след като щатите разхлабиха мерките срещу коронавируса, пише The Wall Street Journal.

Продажбите на дребно се покачват със 17,7% през май спрямо предходния месец, показват данни на Департамента по търговия. В същото време Федералният резерв публикува статистика, според която в индустриалното производство се отчита умерено увеличение. Настроенията сред строителните компании също се подобряват.

Ръстът в продажбите на дребно е най-големият поне от 1992 г., откогато има сравними данни. Все пак те остават под препандемичните нива и достигат общо $485,5 млрд., спрямо $527,3 млрд. през февруари. Спрямо месец по-рано, продажбите на дребно все още са с 6,1% по-ниски.

Пазарите се оцветиха в зелено, благодарение на добрите новини, като S&P 500 се покачи с 1,9% до 3 124,74.

Покачването през май следва най-големият едномесечен срив през април, когато продажбите на дребно намаляха с 14,7%. Големите движения подчертават икономическия шок, който коронавирусът причини.

Разходите на домакинствата в САЩ се сринаха с невиждан от 1959 г. темп

Най-големият двигател на американската икономика заглъхна

Спестяванията растат заради несигурността

"Големият въпрос сега е доколко ще се възстанови заетостта", която е и предпоставка за покачване на разходите, казва Джошуа Шапиор, главен икономист за САЩ в MFR Inc. През май безработицата падна до 13,3% от 14,7% месец по-рано, а компаниите добавиха 2,5 млн. работни места. Мениджъри посочват, че правителствената помощ също е помогнала за покачване на продажбите в края на април и май, а продължаване на ръста ще зависи от възстановяване на пазара на труда.

Председателят на Федералния резерв Джером Пауъл заяви вчера, че икономиката е изправена пред дългосрочни щети от високата безработицата и фалитите на малкия бизнес, въпреки скорошните знаци за възстановяване.

Той очаква икономиката да се движи в три фази: затваряне, възстановяване и стабилизиране на нива, които са по-ниски от тези преди пандемията.

Потребителските разходи са основен двигател на американската икономика, като отговарят на над две трети от БВП. Продажбите на дребно пък отговарят за четвърт от потребителските разходи.