За Янис Рецос причината, която спъва растежа на туристическа индустрия в Гърция, е само една - липсата на инвестиции.
Страната, която е шестата най-посещавана в Европейския съюз през 2016 г. спрямо броя на нощувките, може да изведе индустрията до напълно ново ниво. За целта трябва да бъдат вложени повече ресурси и държавата да премахне бариерите, блокиращи навлизането на свеж капитал, смята президентът на Гръцката конфедерация по туризъм (SETE).
"Имаме почти 30 млн. туристи от май до септември, което е огромна цифра, но тя може да достигне 40 млн. през деветмесечния период, ако туристическият сезон бъде удължен", казва Рецос пред Bloomberg.
"Залогът сега е да обогатяваме туристическия продукт и да имаме добавена стойност, която да привлича не непременно повече, но по-богати туристи, за да можем да имаме повече приходи", посочва той.
Туризмът е най-голямата индустрия в Гърция, като през 2017 г. пристиганията са се повишили с 10% до 27.2 млн., носейки приход от малко над 14.5 млрд. евро, според данни на Bank of Greece.
Пътуванията и туризмът допринесоха с 32.8 млрд. евро за гръцката икономическа продукция през 2016 г., което е 18.6% от брутния вътрешен продукт на страната, според оценката на Световния съвет по туризъм. Организацията предвижда тази цифра да нарасне до 23.8% от гръцката продукция през 2027 г.
Източник: Bank of Greece
Гърция иска да повиши приходите, насочвайки се към по-богати туристи
За да се увеличат пристиганията до 36 млн., а приходите до 20 млрд. евро до 2021 г., Гърция се нуждае от инвестиции на стойност 6 млрд. евро годишно. "Макар това да е голяма цифра, има чуждестранен интерес да се инвестира", казва Рецос, призовавайки и за публични инвестиции.
Инвеститорите се интересуват от текущи туристически единици и от свободни сгради. "Има много обществени сгради, които могат да бъдат използвани за туристически цели, като например в Атина, където пенсионните фондове притежават имоти, които стоят празни и има планове за тяхното използване", обяснява експертът.
През октомври социалният фонд на Гръцките военновъздушни сили даде под наем за 40 години сграда на площад "Омония" в центъра на Атина. До 2008 г. там се помещаваше хотел, но от избухването на световната финансова криза до днес зданието стои празно. Предвид перфектната му локация, в него отново може да се настани хотел.
Чуждестранните инвеститори разглеждат и имоти, които са собственост на банките, а сделките вече се случват. През юни 2017 г. хотел Athens Ledra, управляван от световната верига Marriott Hotels, бе продаден на търг от Alpha Bank за 33 млн. евро. Купувачът е компания, контролирана от американската фирма за недвижими имоти Hines.
От своя страна държавата трябва да подобри инфраструктурата като пристанища, яхтени пристанища и регионални летища, които ще създадат добавена стойност главно за гръцките острови, предлага Рецос.
"Инфраструктурата на островите все още е от епохата на 60-те години и има нужда и от обновяване на водоснабдителните и канализационните системи", посочва той.
Инвестициите често се забавят поради прекомерното данъчно облагане, пространственото планиране и несигурността, които някои инвеститори изпитват, когато дойдат в Гърция. Това е особено важно предвид необходимите разрешителни за проекти, които зависят от органи като археологическия съвет или горското стопанство.
"Във всички други европейски държави такива проблеми се решават преди началото на инвестицията", казва Рецос.
Проектът Hellinikon за изграждането на многофункционален район със смесено предназначение, включен в гръцкия план за приватизация от първата спасителна програма на страната през 2010 г., е пример за такива закъснения. Инвестицията на терена с площ от 6 млн. кв. м бе забавена от опасенията за околната среда и обсъжданията дали този обект е от археологическо значение.
През февруари, 8 години след като мястото бе обявено за продан, Държавният съвет на Гърция окончателно реши, че президентският указ за планираната инвестиция на мястото на бившето летище в Атина е както законосъобразен, така и конституционен.
По-високият данък върху продажбите в Гърция също я поставя в по-неконкурентно положение. "За туристическата индустрия е много по-важно да бъде намален данъка върху продажбите, отколкото корпоративния данък", посочва Рецос.
Данъчната ставка за продажбите вече е 13% за хотелите, от 6% през 2015 г. и 24% за ресторантите, нараствайки от предишните 13%. Друга средиземноморска държава популярна за туризъм - Португалия прилага 6% данък за хотелите и 13% за ресторантите.
Според Рецос сега Гърция трябва да се съсредоточи върху промяната на модела си на растеж, за да може да се възползва от по-големия си ръст в качествения туризъм.
"Стигнахме дъното и започнахме възходяща тенденция, но Гърция трябва да измести своя модел на растеж, за да се съсредоточи върху производството", смята експертът.