Краткосрочните наеми се превърнаха в популярно място за настаняване и алтернатива на хотелите за европейските туристи. Общо краткосрочните настанявания носят 149 милиарда евро БВП или 23% от БВП на туризма в ЕС. Това се казва в доклад на водещата глобална компания за икономически консултации Oxford Economics, поръчан от Airbnb.

Какво показват данните?

От всички нощувки, прекарани в места за краткосрочно настаняване в рамките на ЕС, 38% от гостите са от същата държава и международни посетителите обикновено идват от други места в ЕС. Тези гости все повече отсядат в извънградски райони. През 2023 г. тези гости са похарчили близо 128 милиарда евро в ЕС, като приходите на домакините възлизат на 27 милиарда евро (21%) от тези разходи. Тези разходи са допринесли с 149 милиарда евро за БВП на ЕС, поддържайки 2,1 милиона работни места и 74 милиарда евро заплати, което генерира почти 40 милиарда евро данъчни приходи. Като предлагат достъпна алтернатива на традиционното туристическо настаняване, краткосрочните наеми засилват и конкурентоспособността в туризма, като един от ключовите икономически сектори на ЕС.

Според проучването 80% от гостите са в Airbnb в целия ЕС пътуват със своя партньор, а 39% пътуват с деца. Европейските туристи носят 62% от международните нощувки на гости през 2023 г., докато 4 на 10 (38%) от всички нощувките са от местни туристи.

Принос на краткосрочни настанявания към БВП по държави (в млрд. евро)

Държава принос към БВП (в млрд. евро)
Франция 36.6
Испания 29.6
Италия 22.6
Германия 11.4
Гърция 7.3
Португалия 7.3
Хърватия 5.9
Полша 4.5
Австрия 4.3
Нидерландия 3.2
Белгия 2.3
Ирландия 1.8
Унгария 1.5
Чехия 1.4
Швеция 1.4
Дания 1.3
Румъния 1.2
България 0.6
Останалата страни от ЕС 5.1 

Source: Tourism Economics

Както се вижда и в таблицата и както може да се очаква, по-големите икономики (въз основа на БВП), като Германия, Франция, Италия и Испания, допринасят повече за общия БВП, който идва от краткосрочни настанявания в ЕС. Най-големият принос идва от Франция и се оценява на 37 милиарда евро, малко под 25% от общата добавена стойност. Любопитен момент е, че в Париж средната цена на хотелска нощувка се е увеличила със 77%, въпреки добавянето на близо 4000 нови хотелски стаи за шест години.

Испания и Италия също са сред тези с най-значителен принос, със свързан със краткосрочни настанявания на стойност 30 милиарда евро в Испания и 23 милиарда евро в Италия, 20% и 15% от общото за ЕС, съответно.

България също попада в проучването, като за страната ни се посочва принос от 600 милиона евро от бизнеса с краткосрочни настанявания.

Airbnb ефект в София: Покачват ли се цените на жилищата в центъра с ръста на приходите от краткосрочните наеми и с колко?

Airbnb ефект в София: Покачват ли се цените на жилищата в центъра с ръста на приходите от краткосрочните наеми и с колко?

Анализ показва посоката и динамиките на Airbnb ефекта

Според проучването 80% от гостите са в Airbnb в целия ЕС пътуват със своя партньор, а 39% пътуват с деца. Европейските туристи носят 62% от международните нощувки на гости през 2023 г., докато 4 на 10 (38%) от всички нощувките са от местни туристи.

Може би едно от най-големите предимства за месните икономики от краткосрочните настанявания е, че се развиват и по-малко популярни райони и квартали. Според анализа за градските райони например, резултатите от проучването на Airbnb показват, че гостите остават и харчат в райони, които иначе не биха го посетили, т.е в райони изън центъра на града. В някои градове на ЕС между 37% и 63% от хората, не биха посетили квартал, където се намира обявата, ако не за краткосрочно настаняване. Това се равнява на малко под половината (44%) от всички анкетираните в тези градове.

Хората, които се спират на тази опция за настанаване значителни се увеличават. През 2023 г. 719 милиона нощувки на гости са били прекарани места за краткострочно настаняване в целия ЕС което е 63% ръст от 2018 г. Растежът се обяснява отчасти със силното възстановяване след Covid-19, с нощувки за гости в целия ЕС, които вече са над нивата отпреди пандемията. Не само това - ръстът се свърва и с промени в глобалните потребителски предпочитания за пътуване, тъй като съвременните пътешественици все повече търсят уникални и разнообразни форми и начини на настаняване, както и удобството и ценова конкурентност на платформите, особено в период на висока инфлация и ограничени бюджети.