Краткосрочните наеми се превърнаха в популярно място за настаняване и алтернатива на хотелите за европейските туристи. Общо краткосрочните настанявания носят 149 милиарда евро БВП или 23% от БВП на туризма в ЕС. Това се казва в доклад на водещата глобална компания за икономически консултации Oxford Economics, поръчан от Airbnb.
Какво показват данните?
От всички нощувки, прекарани в места за краткосрочно настаняване в рамките на ЕС, 38% от гостите са от същата държава и международни посетителите обикновено идват от други места в ЕС. Тези гости все повече отсядат в извънградски райони. През 2023 г. тези гости са похарчили близо 128 милиарда евро в ЕС, като приходите на домакините възлизат на 27 милиарда евро (21%) от тези разходи. Тези разходи са допринесли с 149 милиарда евро за БВП на ЕС, поддържайки 2,1 милиона работни места и 74 милиарда евро заплати, което генерира почти 40 милиарда евро данъчни приходи. Като предлагат достъпна алтернатива на традиционното туристическо настаняване, краткосрочните наеми засилват и конкурентоспособността в туризма, като един от ключовите икономически сектори на ЕС.
Според проучването 80% от гостите са в Airbnb в целия ЕС пътуват със своя партньор, а 39% пътуват с деца. Европейските туристи носят 62% от международните нощувки на гости през 2023 г., докато 4 на 10 (38%) от всички нощувките са от местни туристи.
Принос на краткосрочни настанявания към БВП по държави (в млрд. евро)
Държава | принос към БВП (в млрд. евро) |
---|---|
Франция | 36.6 |
Испания | 29.6 |
Италия | 22.6 |
Германия | 11.4 |
Гърция | 7.3 |
Португалия | 7.3 |
Хърватия | 5.9 |
Полша | 4.5 |
Австрия | 4.3 |
Нидерландия | 3.2 |
Белгия | 2.3 |
Ирландия | 1.8 |
Унгария | 1.5 |
Чехия | 1.4 |
Швеция | 1.4 |
Дания | 1.3 |
Румъния | 1.2 |
България | 0.6 |
Останалата страни от ЕС | 5.1 |
Source: Tourism Economics
Както се вижда и в таблицата и както може да се очаква, по-големите икономики (въз основа на БВП), като Германия, Франция, Италия и Испания, допринасят повече за общия БВП, който идва от краткосрочни настанявания в ЕС. Най-големият принос идва от Франция и се оценява на 37 милиарда евро, малко под 25% от общата добавена стойност. Любопитен момент е, че в Париж средната цена на хотелска нощувка се е увеличила със 77%, въпреки добавянето на близо 4000 нови хотелски стаи за шест години.
Испания и Италия също са сред тези с най-значителен принос, със свързан със краткосрочни настанявания на стойност 30 милиарда евро в Испания и 23 милиарда евро в Италия, 20% и 15% от общото за ЕС, съответно.
България също попада в проучването, като за страната ни се посочва принос от 600 милиона евро от бизнеса с краткосрочни настанявания.
Според проучването 80% от гостите са в Airbnb в целия ЕС пътуват със своя партньор, а 39% пътуват с деца. Европейските туристи носят 62% от международните нощувки на гости през 2023 г., докато 4 на 10 (38%) от всички нощувките са от местни туристи.
Може би едно от най-големите предимства за месните икономики от краткосрочните настанявания е, че се развиват и по-малко популярни райони и квартали. Според анализа за градските райони например, резултатите от проучването на Airbnb показват, че гостите остават и харчат в райони, които иначе не биха го посетили, т.е в райони изън центъра на града. В някои градове на ЕС между 37% и 63% от хората, не биха посетили квартал, където се намира обявата, ако не за краткосрочно настаняване. Това се равнява на малко под половината (44%) от всички анкетираните в тези градове.
Хората, които се спират на тази опция за настанаване значителни се увеличават. През 2023 г. 719 милиона нощувки на гости са били прекарани места за краткострочно настаняване в целия ЕС което е 63% ръст от 2018 г. Растежът се обяснява отчасти със силното възстановяване след Covid-19, с нощувки за гости в целия ЕС, които вече са над нивата отпреди пандемията. Не само това - ръстът се свърва и с промени в глобалните потребителски предпочитания за пътуване, тъй като съвременните пътешественици все повече търсят уникални и разнообразни форми и начини на настаняване, както и удобството и ценова конкурентност на платформите, особено в период на висока инфлация и ограничени бюджети.