"Съвземане" от няколкото поредни години висока инфлация, но и опасения от влошаване в редица други направления включва прогнозата за 2025 г. на Economist Intelligence Unit (EIU) за потребителските стоки и търговията на дребно.
Според авторите на доклада ръстът на продажбите догодина ще е умерените, но и най-високи от 2021 г. насам 2,2%.
Това ще се случва на фона на промени в предпочитанията на потребителите. Очаква се потреблението на бяла техника и мебели да нараства бавно, особено в развити икономики, където високите цени на жилищата ограничават покупателната способност на домакинствата до задоволяването на основните нужди.
В същото време и донякъде може би парадоксално, секторите на туризма, развлеченията и услугите ще продължат да се разрастват по-бързо. Те са водени от повишения интерес към свободното време и културните дейности на хората, които явно нямат възможност да правят големи капиталовложения.
Според EIU инфлацията може да е спаднала до най-ниското си ниво от 2020 г. насам, но възстановяването на доверието ще е бавно - спестяванията на домакинствата в повечето държави са на по-ниско ниво, отколкото преди пандемията.
Индия vs Китай
Регионалните различия също ще играят ключова роля в развитието на пазара на дребно през 2025 г. В Азия и страните от Персийския залив се очаква значително по-висок растеж на обемите на продажбите, стимулиран от млади потребители с нарастващи доходи, ускорена урбанизация и бума на онлайн пазаруването.
Европа е единствения наблюдаван регион, в който темпото на растежа ще намалее.
Китай, който дълго време доминираше в азиатските пазари, вече не е най-динамичният играч. Ръстът на продажбите в страната ще бъде едва 4%, най-бавният от 2022 г. насам, докато Индия се очертава като новият двигател на пазара, благодарение на растящата икономика и силното потребление в селските райони.
Комунистическата страна все още се възстановява от драконовските противоепидемични мерки, разтървана е от проблемите на имотния пазар и от нарастваща безработица. В същото време Индия се превръща в основен играч за производители като PepsiCo и Procter & Gamble, които разчитат на нарастващото търсене на бързооборотни стоки в селските райони на страната, пишат експертите.
Онлайн търговия и регулации
Електронната търговия, макар и все още нарастваща, ще се сблъска с трудности през 2025 г. Очаква се тя да запази 16% дял догодина.
Инфлацията и ограниченията в търговията продължават да удрят по онлайн търговците и особено върху двете бързо натрупали популярност китайски платформи Shein и Temu.
Заради изключително агресивното им навлизане на пазара, в ЕС, САЩ, Турция, ЮАР, Бразилия и ред други страни се заговори за премахване на митническите изключения и прага за обмитяване на стоките, за допълнителни данъци и такси и т.н. Натискът върху платформите за евтини стоки се очаква да е сред основните фактори за забавения растеж в онлайн търговията, става ясно от доклада.
Регулаторни предизвикателства има не само пред Temu и Shein. Продължаващите усилия за справяне с климатичната криза водят до въвеждане на нови търговски бариери. Европейският съюз например планира да въведе от 2026 г. регулации, които изискват доказателства, че продуктите не са свързани с обезлесяване. Подобни "зелени мита" за част от индустриалната продукция ще влязат в сила и в САЩ.