С нарастването на търсенето на електрически превозни средства необходимостта от батерии за електромобили и метали за батерии като кобалт и литий нарасна драстично. Но могат ли големи пазари като САЩ и други страни да се справят с това нарастващо търсене на метал за батерии, като същевременно се влючи и рециклирането? Това е добър въпрос, но няма прост отговор.

Металите на батериите представляват сериозна опасност за здравето, ако не се използват правилно.

Литиево-йонните батерии се използват в повечето електрически превозни средства. Ясно дори само от името им, че те са от метали като литий и кобалт. Според американската Environmental Protection Agency литиево-йонните батерии носят сериозна опасност от пожар, ако не се рециклират правилно. Продължителното излагане на метали като кобалт, от друга страна, също може да причини вреда на човешкото тяло с течение на времето.

Когато литиево-йонните батерии не се рециклират по подходящ начин, те се озовават на места като сметища. Тук шансовете те да бъдат смачкани или повредени се увеличават. На свой ред това прави все по-вероятно батериите да "изтекат" в земята или да попаднат във водоснабдяването на района, пише Oilprice.

Това крие риск с много реални последствия. Тъй като търсенето на електромобили и батерии, които ги захранват, нараства, от решаващо значение е да не пренебрегваме правилните стандарти за рециклиране на батерии. За съжаление, според скорошна статия, усилията на САЩ за рециклиране едва ли ще успеят да отговорят адекватно на предстоящия поток от изхвърляни батерии за EV. А и няма разпоредби за рециклирането им.

Половината зарядни станции за електромобили в ЕС са в тези две страни или едва 10% от цялата площ на Съюза

Половината зарядни станции за електромобили в ЕС са в тези две страни или едва 10% от цялата площ на Съюза

Холандия е страната с най-много инфраструктура за електромобили

Европа определя правила за излезлите от употреба метални батерии за електромобили

В ЕС законодателите обмислят прилагането на редица разпоредби, свързани с изхвърлянето на батерии на електромобили. Тези правила изискват 70% от всяка отделна батерия да бъде рециклирана. Освен това така ще се изискват всички метали в батерията да бъдат възстановени при изхвърляне. Засега както производителите, така и фирмите за рециклиране се съгласяват с разпоредбите, които вероятно ще бъдат приети до края на годината.

Заедно със САЩ, Европа наскоро преживя значителен тласък в сферата на електрическите превозни средства. Това доведе до нарастващо търсене на кобалт и литий в целия ЕС. Всъщност експертите прогнозират, че търсенето на литий ще достигне зашеметяващите три до четири милиона метрични тона до 2030 г. Докато други страни са по-бавни, те могат да очакват подобни скокове в търсенето на метал за батерии.

До 2040 г. се очаква електромобилите да съставляват 70% от всички превозни средства в Европа. Все още обаче няма стандартизиран метод за рециклиране на батерии. Освен това рециклирането на EV батерии се оказа труден процес.

Канадска компания за производство на компоненти за батерии строи фабрика за €400 милиона в наша съседка

Канадска компания за производство на компоненти за батерии строи фабрика за €400 милиона в наша съседка

Rock Tech Lithium оперира и в Германия

Един от методите е разтопяне литиево-йонни батерии в пещи при високи температури. За съжаление, този процес може да доведе до образуването на вредни газове.

За щастие, повече възможни решения са ясни - например рециклираните материали за литиево-йонни батерии могат да бъдат преназначени, за да подпомогнат съхранението на енергия. Ако се докаже успехът на този метод, старите батерии може да се окажат част от по-голяма глобална промяна към захранване на домовете.

Част от проблема с усложненията и ограниченията зад литиево-йонното рециклиране идва от структурата на самата батерия. Литиево-йонните батерии са доста сложни като материал и структура. Поради тази причина рециклирането се състои от няколко различни процеса на разделяне, всеки от който е труден.