Най-голямото летище във Великобритания и доскоро най-големямото такова в Европа по натовареност - London Heathrow ("Хийтроу") - чака решение от Върховния съд на страната, което ще определи дали съоръжението ще получи разрешение за изграждането на нова, трета писта. Главният въпрос сега обаче е дали летището вече има нужда от разширяване, пише Bloomberg.
През февруари Апелативният съд постанови, че правителството на Великобритания не е взело изцяло предвид Парижкото споразумение за климата, когато е одобрило разширяването на летището. Решението беше обжалвано, но сега перспективите за растеж намаляха на фона на колапса на пътуванията, причинен от пандемията на коронавируса.
Сега Върховният съд трябва да реши дали да потвърди решението на долната инстанция или да го отмени. Това ще стане обаче в безпрецедентни условия - границите са блокирани, а броят на пътниците, преминаващи през най-натоварения център в Европа, е намалял с 88% през ноември и със 72% към момента.
"Хийтроу" иска да получи одобрението, за да бъде готово, когато търсенето се върне в бъдеще, но засега е невъзможно да се предвиди дали въобще е необходим допълнителен капацитет, който е предвиден с изграждането на третата писта. В краткосрочен и средносрочен план има много неизползван капацитет, коментира Джон Стрикланд от авиационната консултантска фирма JLS Consulting.
Междувременно говорител на "Хийтроу" отказва да коментира темата, преди върховната инстанция да е взела окончателното си решение, което се очаква утре.
През май главният изпълнителен директор на летището Джон Холанд-Кей каза пред депутатите, че разширяването може да бъде отложено за пет или повече години в резултат на избухването на пандемията на Covid-19.
Решението ще дойде, след като летищният оператор прекара години, опитвайки се да получи разрешение за разширяване до годишен капацитет от 142 милиона пътници. Миналата година съоръжението обслужи около 81 милиона пътници, което е ръст от само 1% поради недостиг на слотове.
Но последиците от пандемията удрят силно летището и туристическата индустрия като цяло. Възможно е около 30% от служителите на летището да загубят работните си места, като заплатите им вече са намалени.
В края на февруари, седмици преди първото национално блокиране, Апелативният съд в страната заяви, че правителството не може да пренебрегне ангажиментите си по Парижкото споразумение, което изисква Великобритания да намали инвестициите си в инфраструктура за изкопаеми горива. Съдът тогава не изключи разширяването на летището, но принуди правителството да преразгледа своята политика за летищата в светлината на законодателството за изменение на климата.
Докато пандемията доведе до известно намаляване на емисиите, природозащитниците, които успяха да оспорят изграждането на трета писта в съда, твърдят, че делото срещу разширяването на летището не се е променило.
"Трета писта в "Хийтроу" ще постави още 700 самолета в небето всеки ден и ще доведе до огромно увеличение на емисиите", посочи Джени Бейтс, член на групата "Приятели на Земята". "Това представлява сериозен риск за Великобритания да изпълни законовото си задължение да достигне нулеви нулеви емисии до 2050 година"