Британското правителство е под силен натиск от страна на бизнеса да облекчи визовите правила след Brexit, пише The Guardian. В момента страната се намира в най-тежката криза, свързана с веригата на доставки от 70-те години на 20 век.

Представителите на британския бизнес са категорични, че са необходими спешни промени във в миграционната политика на Великобритания, тъй като търговците на дребно се борят да запазят рафтовете пълни, а ресторантите остават без храна и напитки в кризата, предизвикана от Covid-19 и Брекзит. По данни на изданието с над 90 000 е намалял броят на българските и румънските работници тази година. Те обикновено заемат по-нископлатени позиции в логистиката и производството на храни, като броят им се е понижил с 24% от края на 2019-а година. Служители от осем източноевропейски страни, включително Полша и Чехия, са намалели с повече от 100 000, или на сто.

Прогнозите на индустрията определят недостига на работници, необходими за шофиране на камиони, обработка на стоки в складове и бране на плодове и зеленчуци на стотици хиляди.

Председателят на Tesco, която е най-голямата британска група супермаркети, призова за повече шофьори, за да преодолеят недостиг от приблизително 100 000 души.

"Мисля, че може да има недостиг на Коледа. В момента работим много усилено, само за да поддържаме съществуващото търсене и няма капацитет за изграждане на запасите, които бихме искали да видим", коментира той.

Ричард Уокър, управляващ директор на Iceland, заяви, че "Великобритания се сблъсква с недостиг на шофьори на тежкотоварни автомобили, което вече причинява ежедневно анулиране на 30-40 доставки до магазините". Изрично свързвайки проблемите с Brexit, той нарече кризата "самонанесена рана", която вероятно ще се влоши.

Към момента обаче британското правителството продължава да настоява, че работодателите трябва да направят повече, за да наемат и задържат британски работници. Говорител на Министерството на вътрешните работи заяви, че "британският народ многократно гласува за прекратяване на свободното движение и връщане на контрола върху имиграционната система. Работодателите трябва да инвестират в нашата работна сила на Обединеното кралство, вместо да разчитат на труд от чужбина."

Междувременно източници от индустрията заявиха, че освен недостиг на шофьори на камиони, липсват десетки хиляди сезонни селскостопански работници, като само в месопреработвателните предприятия са необходими 14 000 души.

По-рано този месец проучванията на производствената индустрия показаха, че Великобритания страда от най-тежкото нарушаване на веригата на доставки от 1977-а година насам. Търговците на дребно също казват, че техните запаси са паднали до най-ниските нива от началото на 80-те години на миналия век.