Петролът отбеляза най-голямото си дневно понижение от над 30 години насам. Причината - започнатата ценова война от Саудитска Арабия с Русия, с понижаване на продажбените цени на суровината и повишаване на производството. Значи ли това, че потребителите на горива у нас ще се радват поне на пропорционално поевтиняване на бензина и останалите горива? Едва ли... Или най-малкото не със справедлив процент.
Нека да погледнем към случващото се на пазара на петрол и на горива у нас през последната една година.
Започвам със статистиката:
От върха си на 20-ти февруари, при ниво от около 60 долара за барел до миналия петък (преди днешния срив от 30%), брентът е поевтинял с 25%. Това официално го е вкарало в "мечи пазар", за какъвто говорим при спад на даден актив от над 20%, спрямо наскорошен връх.
От 20-ти февруари до момента най-масовото гориво - бензин А95 не е променил цената си по родните бензиностанции, според данни на Fuelo.net, продавайки се по 2.22 лева за литър!
За последната една година, бензинът A95 е поскъпнал с 6.25%.
Данни Fuelo.net
За същия период, петролът тип брент е поевтинял от 66 долара до 46 долара за барел, или понижение от 30%!
Всъщност, няма как да не ни направи впечатление и още един факт - колко стабилна се държи графиката на цената на бензина по родните бензиностанции, на фона на изключително голямата волатилност в цената на петрола брент на международните пазари.
Както виждаме от графиката, от юни насам, цената на бензина по родните бензиностанции се е движила в рамките на между 2.21 лева за литър и 2.23 лева за литър.
За сравнение, за същия период, цената на петрола тип брент се е колебала между 72 и 55 долара за барел, без да отчитаме наблюдаваното днес безпрецедентно понижение в цената на "черното злато". Тоест колебанието на петрола е било в рамките на между 20 и 30%, докато бензинът по родните бензиностанции е отговарял с колебание от около 1%.
Човек би се замислил за две неща. Първо - дали бензинът е производна на петрола (което е факт и над 40% от цената му се определя от петролната компонента)? Второ - дали цените на горивата се определят свободно и на пазарен принцип?
Проблемът е, че наближава летния сезон, когато традиционно потреблението на бензин и други горива нараства значително. А отказът в цената на бензина да се движи в посоката на петрола, е лоша новина за всички българи, които планират почивка. А дори и да тръгне надолу, в съответствия с последния срив, едва ли потребителите у нас могат да разчитат на справедливо поевтиняване в цената на горивата.
Ситуацията в момента е далеч по-различна от тази година по-рано. За годината до април на 2019-та брентът поскъпна с 20%, което се отрази в поскъпване на бензина от 10.3% и бе обяснено от експертите като напълно нормално явление. Интересно е как сега същите експерти биха обяснили ситуацията на силно поевтиняване на петрола и запазване в цената на горивата без промяна? Изглежда, че цената на горивата отразяват напълно движението в цената на петрола, но само в една посока - нагоре!
Защо петролът поевтинява?
Обобщено петролът поевтинява поради две основни причини. На първо място, оттеглянето на Русия от ОПЕК+, след изразената позиция на страната, че няма да съкращава производството си, което инициира бурен отговор на Саудитска Арабия.
На второ - заради опасенията, че коронавирусът, който ограничава пътуванията и потреблението на петрол, ще инициира допълнително забавяне на световната икономика, към което търсенето на петрол е изключително чувствително.
Тези два фактора, най-вероятно ще продължат да оказват съвместно въздействие върху цената на петрола, чиито възходящ потенциал изглежда доста ограничен на този етап. Тук могат да се посочат и прогнозите дошли от Goldman Sachs, след днешния срив в цената на петрола, че най-вероятно суровината ще се задържи около 30 долара за барел в средносрочен план.
Лошата новина - на бензина по родните бензиностанции "не му пука" особено много, за това какво се случва на международните стокови пазари. Колко дълго ще продължи това предстои да видим. По ответната реакция на цените на горивата обаче, (които трябваше да са поевтинели поне с 12%, ако бяха отразили спада в цената на петрола, със съответното му тегло в цената на бензина, а вместо това са поскъпнали с над 5%), изглежда, че едва ли бъдещо поевтиняване на горивата ще е равностойно с това на цената на петрола.
А високите цени на горивата се отразяват неблагоприятно върху цялата икономика и инфлацията като цяло. В среда на рекордно ниска инфлация в Европа, страната ни отчита такава от над 3%. Това се отразява върху стандарта на живот на българите, освен по направление на поскъпване на стоките и услугите, но и върху рекордните депозити на домакинствата, които реално се обезценяват в среда на рекордно ниски лихви по депозитите от под 1%.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на горива
karamazov
на 09.03.2020 в 12:49:47 #2Лукойл!Монополът си е монопол!
ognyan-petkov
на 09.03.2020 в 12:11:04 #1Да, всички органи, органчета, комисии и комисийки и агенцийки по този повод единодушно решиха, че в България картел на цените на горивата НЯМА.