За пореден път определени фактори в държавата се опитват да въвлекат търговските вериги на дребно в България в политическите си борби. Не прави чест на водещи представители на политически партии и висши държавни лица да манипулират общественото мнение с абсолютно неверни твърдения относно:

  • Ръста на цените и на инфлацията, която е на най-ниското си ниво от три години насам.
  • Баснословни печалби в търговията на дребно, каквито нито независими външни одитори, нито държавните органи са установили досега.
  • Пазарното поведение на големите търговски вериги, което напълно съответства на разпоредбите на ЗЗК по отношение на забранени споразумение, решения и съгласувани практики, потвърдено и с Решение на КЗК №АКТ-81-23.01.2025 г.

Едва ли е случайно, че всичко това се случва в момент, в който държавата ни е на прага да покрие инфлационния критерий за еврозоната, правят се опити да бъде подготвен реалистичен държавен бюджет с минимален дефицит, което ще бъде своеобразен тест за правителството, и се подготвят избори на членове на редица регулаторни органи.

На този фон желанието за уронване на престижа не само на определени пазарни участници, но и на някои държавни институции (най-крещящият пример е натискът върху екипа на НСИ) е особено вредно и опасно.

Членовете на Сдружението за модерна търговия заявяват, че ще продължат да предоставят стоки и услуги на конкурентни цени и с грижа за потребителите така, както са го правили винаги досега.

Призивите за бойкот от последните седмици тълкуваме като призиви за бойкот на честния, прозрачен и отговорен бизнес - значителен инвеститор, изряден данъкоплатец и топ работодател.

Припомняме, че модерната търговия допринася за над 8% от БВП на страната и създава работни места в редица сфери - от земеделието и производството, през логистиката и транспорта до охранителната дейност, рекламата и маркетинга.

Модерната търговия е в основата на конкуренцията и устойчивото развитие в Европа, като работи в подкрепа на разнообразни индустриални екосистеми и доставя на различните общности огромно разнообразие от продукти и услуги. Браншът е ключов фактор за възстановяването на икономиката на ЕС и в развитието му през следващите години, като според прогнозите в България ще бъдат инвестирани 1,3 милиарда евро в три основни направления - дигитализация, устойчиво развитие и умения.

От основаването си през 2010 г. СМТ обединява едни от най-големите търговски вериги с над 1000 търговски обекта и близо 23 000 служители в цялата страна. Членовете му са водещи компании в сферата на търговията с бързооборотни стоки, бяла и черна техника, продукти за грижа за здравето, дрогерийни продукти и строителни материали и оборудване. От създаването си сдружението защитава техните интереси при стриктно спазване на утвърдени добри практики, на конкурентното право и на принципа на плурализъм при определяне на приоритети за дейността и при вземането на решения.

По данни на ИПИ съвкупният ефект, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене от дейността на компаниите от модерната търговия през 2021 г., достига 9 788 млн. лева:

  • близо 5,2 млрд. лева разходи за доставени от български компании стоки, изпълнени услуги и инвестиции и над 700 млн. лева платени нетни заплати на наетите;
  • около 3,5 млрд. лева допълнителни (вторични) ефекти по веригата на стойността, създадени благодарение на дейността на доставчиците и партньорите;
  • над 400 млн. лева индуцирани (третични) ефекти по веригата на стойността, създадени благодарение на потреблението на доходите на домакинствата на наетите.