Силен сняг, ниски температури, заледявания, мъгли... И самолетът не може да излети, а полетът закъснява или се отменя... Какви са правата на пътниците, ако не успеят да излетят от летището заради силен снеговалеж или други лоши природни условия?
Летища като "Дъблин" и Лондон "Гетуик" отбелязаха почти десетократно увеличение на процентите на анулирани полети, голяма част от тях се случиха само за един ден, сочат изчисленията на портала OAG. И това е ситуацията без да отчитаме повишените проценти на закъснения. Летищата и авиокомпаниите могат да прогнозират много ситуации, но снегът е нещо, с което изглежда се борят всеки път, когато в Европа завали.
Делът на отменените полети се оказва най-висок на летището в Дъблин - 5.9% през седмицата, започваща на 5 декември, за сравнение през предходната седмица процентът е бил 0.63 на сто.
Летищата "Гетуик" и "Хитроу" отбелязват драстичен ръст на отменените полети през разглежданата седмица, съответно 4.84% и 3.12%, при 0.46% и 0.96% седмица по-рано.
Изчисленията на OAG показват, че през критичната по отношение на отменени полети седмица са били канселирани общо 31.9% от полетите на най-големите летища, при 20.53% седмица по-рано.
Правата на пасажерите са същите, каквито са и при закъснял или отменен полет, категорични са от Европейският потребителски център.
Ако заради обилен снеговалеж или заледяване самолетът не може да излети и очакваното закъснение на полета е повече от 5 часа, то тогава потребителите имат право да се откажат да пътуват. Сходна е ситуацията и ако полетът направо е отменен. В тези случаи авиокомпанията трябва да възстанови парите за билета в срок до 7 дни.
Пътниците може да изберат и да продължат да пътуват към своята крайна дестинация, макар и това да се случва със закъснение.
Ако изберат тази опция, то авиопревозвачът трябва да им предложи друг маршрут или друг полет, като за периода на изчакване потребителите имат право на храна и напитки, както и на съответния брой нощувки в хотел и превоз до там и обратно до летището, осигурени от превозвача.
В случай, че авиокомпанията няма възможност да осигури такива нощувки, то е необходимо пътниците да пазят касови бележки и други документи за плащане, получени от мястото за настаняване, където изчакват следващия полет. След това на база на тези документи те ще може да претендират за възстановяване на изхарчената сума пред превозвача. Все пак нашият съвет е разходите за нощувки да бъдат в разумни граници.
Възможно е авиопревозвачът да предложи и друг начин за придвижване до крайната точка - например с автобус или влак, като поеме разходите за това.
Лошите метеорологични условия се считат за извънредни обстоятелства и поради това пътниците нямат право да претендират за допълнително парично обезщетение. Авиопревозвачът обаче е задължен да оказва грижи към пътниците при всеки проблем с полет, независимо от причината за това.
Източник: iStock Images