Решението на Boeing да спре производството на най-продавания си самолет 737 MAX след двете фатални катастрофи ще повлияе на растежа на икономиката на САЩ. Ще повлияе също така и на и на заетостта, съобщи Reuters.

Най-голямото спиране на производствената линия за повече от две десетилетия на Boeing може да намали ръста на брутния вътрешен продукт на САЩ през първото тримесечие на 2020 година с поне половин процент. Това се дължи на уникалната роля на фирмата в икономиката на страната като най-голям износител.

Boeing спира производството на 737 MAX за неопределено време

Boeing спира производството на 737 MAX за неопределено време

Компанията засега не планира съкращения, но положението при доставчиците е тежко

Освен заземяването, временният край на 737 MAX идва и на фона на по-силните резултати в производствения сектор, дължащи се на натиска от 17-месечната търговска война между САЩ и Китай. Това повлия значително на бизнес настроенията и помогна за намаляването на капиталовите разходи.

Въпреки глобалното заземяване на модела през март, което сложи край и на доставките, американският производител продължи производството на самолета. В същото време растежът на инвентаризацията компенсира брутния вътрешен продукт от намаления износ и бизнес разходите за оборудване.

"С вече спрените доставки на самолета, износът и инвестициите вероятно няма да паднат много повече. Но решението за спиране на производството означава, че изчерпването на запасите ще започне да нараства, което ще се окаже голям проблем за икономическия растеж през първото тримесечие на годината", тълкува старши икономистът от Capital Economics Майкъл Пиърс.

И все пак експертите не предвиждат въздействие върху растежа за цялата година, защото производството на модела вероятно ще се възобнови по някое време през 2020 година.

"След като Boeing възобнови производството, очакваме значителни ефекти върху БВП. Данните за инвестициите и износа вероятно ще се засилят значително заради по-големите доставки на фона на намаляването на запасите", казва икономистът от Morgan Stanley Робърт Роснър.

Президентът на Федералния резерв на Бостън Ерик Роузгрен също изразява загриженост за проблемите на мегакомпанията. По думите му Boeing ангажира много работна ръка, а основният износ на компанията са самите самолети. Според него определено не е добра новина заа САЩ, че Boeing продължава да има затруднения при възстановяването и експлоатацията на самолетите.

Акциите на партньорите на Boeing в Европа тръгнаха надолу след обявеното спиране на 737 Max

Акциите на партньорите на Boeing в Европа тръгнаха надолу след обявеното спиране на 737 Max

Компанията има над 2500 служители във Великобритания и Ирландия

Всъщност производителят има и значителен принос за богатството на инвеститорите. Въпреки че цената на акциите е загубила една четвърт от стойността си от март насам, тя остава една от най-добре представящите се акции от миналото десетилетие.

Общата пазарна стойност на компанията е нараснала с близо 145 милиарда долара за 10 години. Освен това инвеститорите в гиганта са спечелили още 62 милиарда долара под формата на дивиденти и обратно изкупуване на акции.

Скоро проблемите на Boeing ще станат видими и на "Уолстрийт"

Скоро проблемите на Boeing ще станат видими и на "Уолстрийт"

Дали "Уолстрийт" загуби част от търпението си? Със сигурност, казва експерт

Ефектите от спирането на производството най-вероятно ще се пренесат и върху други сектори на икономиката. Boeing не дава точен период за паузата, но според експерти това във всички случаи ще продължи седмици, а не дни.

Boeing заяви също така, че няма да уволни нито един от приблизително 12 000 служители, които изграждат 737 MAX. Междувременно икономистите очакват поне 600 служители по веригата за доставки да бъдат съкратени или да се окажат с намалено работно време.

Базираната в Канзас Spirit AeroSystems Holdings вече съкрати служители и временно намали работната седмица за други до 32 часа по-рано през годината. Работниците успяха да се завърнат на пълна заетост чак през септември.

Boeing е и най-големият клиент на Spirit, която произвежда приблизително 70% от частите за 737 MAX и в която работят 17 000 души по целия свят.

Гoлям yдap пoнecoxa също така eвpoпeйcĸитe дocтaвчици. Бpитaнcĸaтa ĸoмпaния Ѕеnіоr се оказа с над 9% по-ниски акции нa фoндoвaтa бopca в Лoндoн. Фpeнcĸaтa Ѕаfrаn, ĸoятo зaeднo c Gеnеrаl Еlесtrіс пpaви двигaтeли зa 737 Мах, cъщo бeшe зaceгнaтa, като нeйнитe aĸции пoeвтиняxa c 2,6%. Haд 1% oт cтoйнocттa cи изгyбиxa и акциите нa бpитaнcĸaтa инжeнepнa ĸoмпaния Меggіtt.

Ходът на компанията също така ще рефлектира върху клоновете на компанията във Beлиĸoбpитaния и Иpлaндия, където за фирмата работят около 2 500 дyши. B пpoизвoдcтвoтo cи нa Ocтpoвa само мeждy 2015 и 2018 гoдинa aмepиĸaнcĸият гигaнт e инвecтиpaл 10 милиapдa дoлapa.

Авиокомпаниите също отчетоха загуби. Вrіtіѕh Аіrwауѕ, ĸoятo пpeз юни пoдпиca пpeдвapитeлнo cпopaзyмeниe зa нaд 200 бpoя 737 Мах, oтчeтe cпaд oт близo 3%.

Boeing може да отчете 46% спад на печалбата си през третото тримесечие

Boeing може да отчете 46% спад на печалбата си през третото тримесечие

Моделът 737 Max все още не е върнат в експлоатация