След почти 40 години, прекарани в търговията, Ейми Магнъс никога не е виждала търговците на дребно да се запасяват така със стока. Складовете из Съединените американски щати отчитат рекордно запълнен капацитет с всякакъв внос от Китай - микровълнови печки, прахосмукачки, бански, мебели и други, казва Магнъс, която оглавява National Customs Brokers & Forwarders Association of America, чийто членове работят с над 250 хил. вносители и износители.

"Офисът ми се намира на границата и виждам камионите, които минават непрекъснато под прозореца ми", разказва тя пред Reuters. Сградата, в която тя работи, се намира на близко разстояние до границата между САЩ и Канада. "Дори и за Коледа, тази и миналата седмица е със значително повече трафик, отколкото когато и да било".

Тя е един от дузината брокери, търговци, продавачи, анализатори и експерти по веригата за доставки, които казват пред агенцията, че търговците на дребно се запасяват със стоки от Китай, за да избегнат по-високите мита, които ще влязат в сила през следващата година.

Тези твърдения се потвърждават и от скорошни данни на National Retail Federation (NRF) и Hackett Associates, които показват, че вносът, отчетен по големите американски пристанища, е нараснал с 13,6 процента до рекордните 2,04 милиона контейнера през октомври. Именно заради това и американският търговски дефицит с Китай е на рекорден връх.

Магазини, включително Walmart Inc, Target Corp, TJX Companies и Macy's Inc са се надпреварвали да купуват китайски стоки през септември - същият месец, в който администрацията на държавния глава Тръмп обяви мита от 25 процента, които ще влязат в сила от 1 януари 2019 г.

САЩ и Китай обявиха, че са се споразумяли за 90-дневно примирие, което ще изтече на 2 март, но компаниите казват, че това не ги кара да забавят темпа на покупки, тъй като митата все пак може да бъдат увеличени от началото на следващата година.

Зареждането със стока може да донесе и отстъпки за потребителите през следващата година, ако магазините не успеят да я продадат достатъчно дълго. Но стратегията вече повишава разходите за транспорт и складиране, според източници на изданието. Въпросът е дали тези допълнителни разходи ще бъдат поети от самите компании или ще бъдат прехвърлени на потребителите.

Излишъкът подчертава коренната промяна само в рамките на една година. Преди 12 месеца търговците поръчваха далеч по-малко, за да намалят своите разходи за съхранение.

А най-лошото за бизнеса е, че няма яснота от правителството и в крайна сметка никой не знае дали компаниите не харчат пари на вятъра.

Ръстът на вноса повишава приходите на американските пристанища и на логистичните компании в страната, но може да се окаже, че през втората половина на следващата година те ще имат далеч по-малко работа.