Водещият производител на електромобили Tesla в сряда се присъедини към General Motors и Ford в предпазливостта си относно разширяването на производствения капацитет на електрически превозни средства, цитирайки икономическата несигурност и подчертавайки страховете от забавяне на търсене, съобщава Reuters.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза, че е притеснен , че по-високите разходи по заеми ще попречат на потенциалните клиенти да си позволят превозните средства въпреки значителните намаления на цените и че той ще изчака яснота за икономиката, преди да разшири планираната фабрика в Мексико.
"Хората се колебаят да си купят нова кола, ако има несигурност в икономиката", каза Мъск по време на разговор, където той също говори за " натиска от заплата до заплата " върху американските работници. "Не искам да карам с максимална скорост в несигурна среда."
Коментарите на Мъск, които накараха акциите на Tesla да се понижат с над 4% в следпазарната търговия, идват след предупреждение от други производители на автомобили и стартиращи компании за електромобили.
GM заяви във вторник, че ще забави производството с една година на електрическите пикапи Chevrolet Silverado и GMC Sierra в завод в Мичиган, позовавайки се на намаляващото търсене на електромобили.
Партньорът от Детройт Ford заяви миналата седмица, че временно ще съкрати една от трите смени в завода, който произвежда своя електрически пикап F-150 Lightning. През юли автомобилният производител забави нарастването на EV , пренасочвайки инвестициите към търговски превозни средства и хибриди.
Стартиращата компания за електромобили Lucid във вторник отчете близо 30% спад в производството през третото тримесечие и само незначително увеличение на доставките въпреки големите отстъпки, което поражда притеснения относно търсенето на нейния луксозен седан Air.
Подкрепяният от Amazon Rivian , който произвежда електрически пикапи и спортни превозни средства, също разочарова инвеститорите този месец, когато се отказа да повиши прогнозата си за производство за цялата година въпреки по-силните от очакваното числа за третото тримесечие.
"Това подчертава, че може да има забавяне в търсенето на EV в близко бъдеще", каза Том Нараян, глобален автомобилен анализатор в RBC Capital Markets. "Но това има повече общо с ценообразуването и достъпността, отколкото с отхвърлянето на електромобилите."
Нараян каза, че очаква това да бъде "спад", който се подобрява, тъй като цените на електромобилите падат и се предлагат варианти с по-ниски цени.
Автомобилните производители имат милиарди долари инвестиции, свързани с EV, които зависят от това как ще се развият следващите няколко тримесечия. Притесненията за забавяне на търсенето нарастват точно когато компаниите се справят с ограниченията на веригата за доставки, които провалиха производствените планове.
Reuters съобщи през юли, че американският пазар не расте достатъчно бързо, за да предотврати натрупването на непродадени електромобили в някои автокъщи.
За да предотврати намаляването на търсенето, лидерът на пазара Tesla, с водещи в индустрията маржове на печалба, беше първият и най-агресивен в намаляването на цените, принуждавайки другите да последват примера и да намалят маржовете.
Но Мъск каза, че по-високите финансови разходи, дължащи се на нарастващите лихвени проценти, предназначени да се борят с упорито високата инфлация, в някои случаи почти напълно компенсират намаленията на цените, карайки потребителите, които искат да се отклонят от превозните средства, които консумират газ, да бъдат предпазливи.
"Ако лихвените проценти останат високи... за хората е много по-трудно да купят колата. Те просто не могат да си го позволят", каза Мъск, добавяйки, че ще "ускори" разширяването на фабриката в Мексико, ако лихвените проценти паднат.
Но това не се очаква да стане в Съединените щати до юни 2024 г. въз основа на текущите пазарни оценки, като последните стабилни икономически данни предполагат, че централната банка може да остави лихвените проценти по-високи за по-дълго време.