Хората във Франция, които пътуват ежедневно за да отидат на работа, днес срещнаха големи трудности: транспортните работници стачкуват срещу плана за намаляване на техните пенсионни привилегии.

Това е най-големият тест за президента Никола Саркози относно способността му действително да прокара своите реформи, пише Reuters.

Профсъюзите призоваха за 24 часова стачка и тя започна късно в сряда. Исканията са за отстъпки от правителството, което планира да премахне привилегиите на някои от работниците в обществения сектор да излизат на пенсия по-рано от другите.

Държавните железници SNCF са заявили, че влаковете ще се движат с по-малка интензивност. Автобусите и трамваите в 27 големи града са сериозно засегнати. Закон, предвидливо приет през януари, задължава работниците да осигурят минимално обслужване на транспорта и по време на стачки.

Днес по-малко от 5% от влаковете се движат според нормалното разписание, казал е генералният директор на SNCF.

Радио станциите предават за огромни задръствания по пътищата, водещи към Париж. Новите градски велосипеди „Vel'lib" са се търсели много, а ведра гледка между застиналия парижки трафик са били профучаващите насам натам ролери.

В Лион, вторият град във Франция, градският транспорт бил сравнително редовен, но в Париж е работел един на десет автобуса, а метрото се е движело ограничено.

Стачкува и персоналът на електроцентралите, които също са засегнати от новите пенсионни правила, и от сряда производственият капацитет е намален с 6,000 мегавата, или 9.4% от производствения капацитет на ядрените електроцентрали на EDF.

Правителството иска да наложи работниците плащащи според т.нар. „специален режим" пенсионни схеми, да бъдат на равна основа с останалите обществени служители и да правят вноски в пенсионните фондове в период от 37.5 години до 40 години.

Специалните фондове бяха въведени по време на Втората световна война, главно за работници в тежки физически професии. Това обаче сега поражда дефицити, които ще струват на Франция 5 млрд. евро само тази година.

Саркози искаше да премахне специалните режими още в предизборната си програма тази година и не се отказва от въвеждане на промените. Той предложи да започнат разговори как най-лесно да се осъществи непопулярната мярка.

От профсъюзите казват: те искат да смачкат режима на железопътните служители и другите специални режими. Профсъюзите призовават правителството да повиши пенсиите, за да компенсира хората за по-дългия период на вноски, както и по-тежки наказания за тези, които излизат на пенсия без да са направили пълните си вноски.

Преди 12 години дългите протести смъртоносно раниха консервативното правителство, което бе принудено унизително да се откаже от провеждането на сходни пенсионни реформи.

Във Франция мненията са коренно различни от тежненията през 1995: допитване в сряда показва, че 82% от хората подкрепят реформата на специалните режими, а 61% се противопоставят на стачката.

Водещите членове на социалистическата опозиционна партия и дори профсъюзите са съгласни, че държавните пенсионни системи трябва да се реформират, но също така изтъкват, че работниците не трябва да понесат теглото на промените.