Ормузкият проток е жизнено важен път за световната петролна индустрия, през който минават над една пета от глобалните доставки. Той е от ключов за едни от най-големите износителки на пазара - Иран, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ).
Иначе казано стратегическят проток е връзката на производителите в Близкия изток с техните пазари по света, пише CNBC.
На ден през протока през 2018 година са минавали средно по 21 милиона барела, показват данни на американската Енергийна информационна администрация (EIA). Това се равнява на около 21% от глобалното потребление, а също така превръща Ормузкия проток в най-важната точка в света за петролната индустрия.
Източник: iStock
Следователно, невъзможността за преминавани на петролни танкери през него, дори само временно, би довела до значително забавяне на доставките, до по-високи транспортни разходи, а от там и до по-високи цени на суровината.
В някои случаи затварянето на подобни важни за индустрията пристанища или морски маршрути може да бъде компенсирано от други близко разположени такива. Това не важи обаче за Ормузкия проток, който няма близка алтернатива.
Напрежението между САЩ и Иран
През последните месеци Персийският залив е изправен пред нараснал риск и нестабилност на фона на заплахите от страна на Иран да затвори протока. Шест петролни танкера, както и един американски шпионски дрон бяха атакувани от май досега.
Именно тези атаки изправиха Вашингтон и Техеран на ръба на конфликт през последния месец.
Междувременно през последните 12 месеца администрацията на американския президент Доналд Тръмп наложи нови санкции на Иран като част от натиска върху страната заради ядрената ѝ програма. Някои от ристриктивните мерки бяха насочени директно срещу иранския износ на петрол.
В отговор властите в Техеран обявиха, че ще увеличат добива си на уран в нарушение на международните спогодби. Заедно с това те заплашиха, че ще затворят Ормузкия проток.
Кои държави ще бъдат най-засегнатите, ако това се случи?
Според данните на EIA 76% от петролът, който минава през Ормузкия проток, отива за азиатските пазари.
"Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Сингапур са дестинациите, към които е насочена най-голяма част от експорта през Ормузкия проток или около 65% от него за миналата година", казват от EIA.