През последните няколко десетилетия ниските мита и облекчените търговски бариери засилиха глобалните вериги за доставки и допринесоха за сериозно нарастване на глобалната търговия.

Всъщност средното равнище на тарифите върху вноса на членките на Световната търговска организация (СТО) са се свили от над 12,74% през 1996 година до 8,8% през 2016 година. Глобалната търговия е нараснала от 5 трилиона долара през 2016 година до 19 трилиона долара през 2013 година.

Това пише главният стратег в американската компания Invesco Кристина Купър в свой анализ, публикуван от CNN Business.

"Сега се връщаме назад. В усилията си да постигнат това, което смятат за справедлива търговия, Съединените щати започнаха търговски спорове с няколко различни икономики. Конфликтът с Китай е доста по-дълбок и това води до въвеждането на редица допълнителни тарифи", посочва тя и допълва:

"Някои хора вярват, че понеже Америка е нетен купувач и Китай е нетен продавач в търговските им отношения, Китай ще загуби търговската война и в крайна сметка ще се предаде. Аз вярвам, че това схващане е грешно.".

Купър твърди, че въведените мита ще имат негативен ефект и върху двете държави. Тя допълва, че много от облаганите продукти могат да бъдат лесно заменени, така че те ще продължат да се купуват при това на по-високи цени.

Слаби печалби за компаниите

"В някои индустрии компаниите няма да искат или няма да богат да прехвърлят нарасналите разходи към потребителите. Това означава, че техните печалби ще се свият. За публичните компании, това ще "удари" приходите, а след това ще бъде засегната и цената на акциите им", обяснява експертът.

Купър дава за пример американският производител на алуминий Alcoa. Тя посочва, че на пръв поглед тя би трябвало да бъде облагодетелствана от тарифите върху импорта на алуминий в Щатите.

"Нещата обаче не са толкова прости", посочва тя. "Разходите за Alcoa нарастват, тъй като голямо количество от първичния алуминий идва от Канада", добавя анализаторът.

За това говори и позицията на ръководството на компанията, според която митата не само засягат рентабилността й, но и разрушават пазара и го правят по-малко ефективен.

Скок на цените

"Компаниите ще прехвърлят нарасналите разходи в резултат на тарифите към клиентите си (каквото Apple, например, загатна, че ще направи) и потребителите ще трябва да плащат повече за същата стока. Това означава, че при равни други условия, те ще имат по-малко пари за харчене за други стоки и услуги", обяснява Кристина Купър.

Спад на търсенето

По думите на експерта компаниите може да прехвърлят нарасналите си разходи към клиентите си, но търсенето ще започне да се свива, защото от своя страна потребителите ще ограничат покупките си. Купър посочва, че вече са налице първите примери за "унищожаване на търсенето" в един от засегнатите сектори - производството и продажбите на перални.

"Подобно нещо може да се случи и с други стоки, включително някои скъпи покупки като автомобилите, ако мита бъдат наложени и върху тях", предупреждава Купър.

"Тарифите имат и друг негативен ефект. Те подкопават бизнес доверието като увеличават политическата несигурност", допълва тя.

Оръжията на Китай срещу търговската война

Експертът посочва, че Щатите не биха могли да победят в търговската война с Китай, тъй като Пекин разполага с набор от много силни "оръжия".

"Страната може да противодейства на спада в чуждестранните покупки на китайски стоки със стимулиране на вътрешното потребление (което Китай прави в момента)", обяснява Купър.

Тя посочва като други силни оръжия на Пекин обезценяването на юана, което понижава цените на китайските стоки за чуждестранните купувачи, както и изграждането на по-близки търговски отношения с държави, които са традиционни партньори на Щатите (в случая орязването на тарифите за вноса на автомобили в Китай).

Купър допълва спирането на покупките на американски ДЦК или продажбата на резервите си в ДЦК в момент, в който американското правителство емитира нов дълг и Федералният резерв продава американски дълг, за да подобри баланса си.