За първите пет месеца на настоящата година износът на България е намалял чувствително, главно заради сътресения в главните статии на износа като енергия и автомобили. Въпреки, че се очакват известни увеличения на изнасяните обеми през второто полугодие, увеличението на търсенето на вносни стоки ще доведе до годишен търговски дефицит в размер на €8.39 млрд., през 2006 година дефицитът бе 6.39 млрд. евро.

По данни на НСИ, през месец май сме изнесли 11.6% повече продукти, колкото месец май на миналата година, или продукция за €1.10 млрд. Обаче вносът на стоки в страната на годишна база се е увеличил със 17.1% до €1.78 млрд., така че търговският дефицит само за месец май е 680 млн. евро.

Износът през май при това е бил значително по-силен, отколкото в предходните месеци, специално април и февруари.

За петте месеца от началото на годината, за които разполагат с информация чуждестранните икономисти, износът ни е нараснал с едва 6.7% на годишна база до по-малко от €5 млрд.

Малко по-новата статистика, която дойде в началото на седмицата от НСИ, сочи, че ръстът на износа на България (FOB) за полугодието e 2.8%, a ръстът на вноса (CIF) е 9%.

От графиките се вижда, че през последните четири години износът ни представлява синусоида, като особено рязък е спадът в четвъртото тримесечие на 2006 и първото тримесечие на 2007 година.

Можеше да се очаква, че присъединяването на България към единния пазар на ЕС би подкрепило силно ръста на износа. Спадът на износа е в разрез с интуицията, дори алармиращ, считат от EEMonitor.

Сривът на експорта се дължи на значителни сътресения в ключови външнотърговски области. Принудителното затваряне на двата реактора в Козлодуй доведе до спад в износа на електричество, минерални горива и петрол с почти 40%. В същото време делът на категорията в общия износ спадна от 18% до 10.3%.

По същия начин се забавя увеличението на износа на петролни продукти през периода януари - април.

Макар че в страната търсенето на автомобили е високо и продажбите на нови МПС се покачват, износът (реекспортът) на автомобили е спаднал значително.

Тези силно негативни тенденции до известна степен се компенсират от ръста в износа на потребителски и инвестиционни стоки. Този ръст отчасти се дължи на влизането на България в ЕС, а отчасти - на силното търсене в еврозоната, най-важна експортна дестинация на България.

Потребителските стоки, които формират повече от една четвърт от българския износ, са с увеличение на износа от 9.7%, а машините и транспортното оборудване, представляващи 15% от общия износ, са се увеличили с 25.5%. Според цитираното издание, това се дължи и на ръста в производствения сектор на страната.

Прогнозите: през второто тримесечие износът ще се засили малко и в края на годината ще достигне 10% ръст спрямо предходната година (през 2006 ръстът спрямо 2005 бе 26.6%).

За сметка на това ще продължи да нараства вносът, което ще се отрази и на външнотърговския баланс и на текущата сметка. Дефицитите по първата категория се очаква да бъдат €8.39 млрд., а по втората - 4.29 млрд., или 16.7% от БВП.

Така че българските амбиции за присъединяване към европейския валутен механизъм ERM - 2 стават много спорни.