Много се говори за електрическите автомобили и как те са бъдещето. И това в действителност е така, ако се имат предвид няколко неща: огромните инвестиции, които традиционните автомобилни производители правят за развиване на модели и подобряване на живота на батериите и факта, че в момента в Европа само 1% от всички автомобили в движение са електрически и още толкова са хибридни автомобили.
За това колко е голям трендът при електрическите возила говорят няколко факта. Първият: най-голямата европейска икономика може да загуби около 410 000 работни места от ключовата си традиционна автомобилна индустрия до 2030-та година, според оценки на немския ежедневник Handelsblatt. Може да се каже, че това е близо 50% от заетостта в автомобилната индустрия, която през 2018 г. достигна рекордно високото ниво от 834 000 души, или най-високото ниво от 1991 г. насам.
Само при производството на двигатели и трансмисии са застрашени около 88 000 работни места, посочва изданието, позовавайки се на доклад на Националната платформа за бъдещето на мобилността (NPM), консултативен съвет към правителството. Двигателите на електрическите автомобили са изработени от по-малко части и изискват по-малко поддръжка, отколкото двигателите с вътрешно горене, което ще доведе до уволнения, се казва в доклада.
Производството на превозни средства ще бъде допълнително автоматизирано и няма да е достатъчно за поддържане на сегашното ниво на работни места, заяви Handelsblatt, позовавайки се на председателя на NPM Хенинг Кагерман.
Вторият факт: огромните инвестиции на водещите автомобилни производители за електрически модели. Например, трите марки Volkswagen, Audi и Porsche, собственост на най-големия европейски производител на автомобили, немският Volkswagen, ще направят инвестиция в размер на 91 милиарда долара за електрически превозни средства, като само батериите ще струват 57 милиарда. За Daimler батериите ще струват 30 милиард долара (71%) от общите разходи на стойност 42 милиарда долара. Всичките 13.5 милиарда долара на Toyota са предназначени за батерии.
Ясно е, че електрическите автомобили са бъдещето, но как инвеститорите биха могли да се възползват от това бъдеще? Ето какво смятат анализаторите от MarketWatch:
Заложете на металите, който се използва при батериите на електрическите автомобили
Никелът
Резултатите от LME Metals Seminar, проведен през 2019 г., показват огромното значение на никела.
Никелът се превръща в основен метал. През първата половина на 2019 г. например световната индустрия на EV е усвоила около 27 350 тона никел - огромно увеличение от 79% спрямо миналата година.
Това нарастващо търсене произтича не само от нарастващото производство на EV в световен мащаб, но и от увеличаващата се "никелова интензивност" на EV. Тъй като производителите на EV използват катодните химикали с по-висок никел в своите акумулаторни батерии, средното количество никел на EV скочи с 42% за година - от 8.2 килограма на превозно средство миналата година до 11.6 кг сега.
Големият спад на резервите през последните няколко години, което помогна за изтласкването на цената на тон от 10 000 долара до повече от 15 000 долара.
Литият
Разбира се, можете да отидете една крачка назад във веригата за доставки и да инвестирате в лития, който отива в батериите. По този начин няма значение кой е доставчик - има значение само дали превозното средство се захранва от батерия.
Наистина, цените на акциите на литиевите производители бяха сериозно засегнати през последните две години. Но докато гигантският Albelmarle ALB на стойност 6 милиарда долара се търгува за половината от това, което струваше по време на върха си през 2017 г., тази компания в Северна Каролина се оценява с атрактивно едноцифрено съотношение цена-печалба. Освен това тя носи приличен дивидент от 2.4%, който е по-малък от 25% от печалбата. Това поставя здрава основа за бъдещи увеличения, които инвеститорите, купуващи и държащи акциите, биха могли да получат.
Другият водещ литиев миньор - Sociedad Química y Minera de Chile също си струва да се разгледа от инвеститорите. С по-голям дивидент от 4.3% той е малко по-рисков залог, защото платения дивидент за последните 12 месеца е изпреварил с малко получената печалба. Тоест инвеститорите могат да видят свиване на дивидента при не особено благоприятна конюнктура.
Заложете на акции на компании за автомобилни компоненти
Инвеститорите в индустрията на електромобилите трябва да се замислят - кои доставчици произвеждат компонентите, които се използват най-вече в сектора?
Едно от водещите имена в тази категория е базираната в Дъблин Aptiv, компания, образувана частично от фалиралия доставчик на автомобили Delphi. Основните компоненти включват портове за зареждане, конекторите за високо напрежение, екранирането, уплътнението и всичко между тях. Aptiv прогнозира приблизително 5% ръст на приходите за следващата година, но печалбите се очаква да се повиши с 12%.
Друг вариант е френският производител Valeo, който е дълбоко свързан с основните европейски производители на автомобили. Въпреки това, акциите му се търгуват в САЩ.
Наистина, производителите на оборудване като тези обикновено се отличават с по-голяма несигурност благодарение на по-големите задължения, с които са натоварени и по-ниските маржини на печалбата, коментират анализаторите на MarketWatch.
Но подобно на доставчиците на електроника, те могат да предложат по-малка променливост в дългосрочен план, тъй като не е нужно да се притесняват от това, че отделен продукт ще бъде хит сред потребителите.
С други думи, независимо дали Tesla остава доминиращ или не, акции като Aptiv и Valeo все още ще имат решаващо място в EV индустрията.
Купете батериите
Батериите на електрическите автомобили са може би най-очевидната и решаваща част от електрическите превозни средства и от там идва по-голямата част от цената и производителността. Така че защо просто не купите акции на един от най-големите производители на литиеви батерии в света, като Panasonic?
Въпреки че може би сте запознати с потребителската му електроника, Panasonic е огромен играч в технологиите за батерии - и това е от 2010 г. насам. В последно време това включва партньорство с Tesla за производство на батерии за по-достъпната линия Model 3. Това обаче е само част от неговата привлекателност, тъй като Panasonic също е инвестирала много в китайски операции на батерии, за да се включи в този растящ пазар, както и в северноамериканския пазар, обслужван от Tesla.
Да, тази японска акция се търгува на пазара на така наречените "пинкшийтс", но търгуваните обеми са добри от по над 100 000 акции на розовите листове в САЩ, но обикновено обемите надхвърлят 100 000 акции дневно, така че да е достатъчно ликвидно, за да се купуват. И докато дивидентите са малко нередовни за тримесечието, акциите дават около 3,5% въз основа на изплащанията през последните 12 месеца. Това е хубав стимул за инвеститорите, които искат дългосрочен дял в EV революцията.
По-агресивен залог би бил китайската компания BYD, друг избор сред най-големите производители на батерии в света, който е много по-близо до китайския пазар. Но акциите на тази компания са много по-трудни за наблюдение от западните инвеститори и далеч по-волатилни.
Купете всичко
Ако ви харесва идеята да търсите отвъд отделните производители на автомобили, но не можете да се спрете на литий, батерии или решения за захранване, тогава помислете за разнообразен залог, чрез индексен фонд базиран на целия сектор.
Няма фондове изцяло насочени към електрическите модели, но има няколко, които залагат на нововъзникващите тенденции на автомобилния пазар, като например Global X Autonomous & Electric Vehicles ETF. Въпреки че притежава акции, които се занимават с компоненти на електрическите автомобили и критични материали за батерии като литий и кобалт, има инвестиции и в големи технологични фирми като Alphabet, инвестиращи в технологии за автономно шофиране.
Имайте предвид, че датата на създаване на този фонд е преди малко повече от година, така че той е млад и все още има сравнително скромни активи под управление.
Малко по-стар и малко по-голям е KraneShares Electric Vehicles & Future Mobility ETF, с различен списък на акции в портфейла, но с подобен състав.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции, суровини, или индексни фондове.