За много кратко време, в голяма степен и заради неочакваната поява на COVID-19 пандемията в живота ни преди две години, банките създадоха възможността клиентите да ползват всички необходими им банкови продукти от сигурността на своя дом. За броени месеци дигитални станаха не само сметките и портфейлите, но и цели процеси като например да станеш клиент на банка, да изтеглиш кредит - първоначално потребителски, а вече и ипотечен. Това пише в анализ за бюлетина на Асоциацията на банките Цветанка Минчева, заместник-председател на УС на Асоциацията и главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк. Ето какви, според нея ще бъдат следващите стъпки на банковия сектор:
Дигитализация на процесите
Дигитализацията на висока скорост ще продължи, това е безспорно. Все още неизползвани възможности има при продуктите и услугите, чиито обхват може да се разширява особено в посока повече предложения за корпоративните клиенти.
По-големият потенциал за развитие обаче е при процесите. При тях дигитализацията ще даде тласък на задължителното им опростяване и по този начин може да е ключовото решение за банките да оптимизират дейността си. Затова във всички банки в ход са множество и разнообразни проекти за опростяване на процесите.
Целта на разработваните решения е една: да не се крие зад атрактивния и удобен интерфейс, дълъг и тромав процес. Дигитализацията е шансът на банките да станат по-привлекателни не само за потребителите, но и за служителите си, като автоматизират поне част от най-трудоемките дейности.
Богатството, върху което стоим
Основното предимство на банките пред всички останали играчи, които сега навлизат във финансовия сектор, това са данните за техните клиенти, с които разполагат. Това е истинско богатство, което финансовите институции са трупали с години.
Банките разполагат с огромно количество информация за клиентите си, а развитието на новите технологии дава възможност тези данни да се използват за по-добро опознаване на клиентите, така че да им бъдат предложени не просто по-добри продукти и услуги, а истински персонализирани - спрямо техните предпочитания и потребности.
Разбира се, разполагайки с всички тези данни, банките носят и отговорността за защитата им. Така че бъдещето на дигитализацията задължително минава и през още по-голямо внимание и фокус върху киберсигурността. Не е тайна, че колкото повече се развиват технологиите, толкова поизобретателни стават и престъпниците. Но банките са изградили и са си заслужили доверието на клиентите, като винаги са били синоним на сигурност.
Хора и инвестиции. И най-вече: инвестиции в хора
Рисуването на картата на дигиталното бъдеще неминуемо минава през осигуряване на два основни ресурса - планиран бюджет и привличане на специалисти, способни да реализират смелите планове. Една от найуспешните практики, за да са сигурни банките, че ще разполагат с достатъчно кадри, е въвличането на бизнеса и разработване на съвместни програми с висшите учебни заведения, както и инвестициите в допълнителна квалификация на служителите, които вече са ангажирани в банковия сектор.
"Последните години предложиха по доста категоричен начин доказателства колко непредвидимо е бъдещето. Изненади ще предложи и развитието на технологиите. Но банковият сектор е добре подготвен да води дигиталната си трансформация така, че създава възможности за растеж - за клиентите, акционерите, служителите си и икономиката на страната като цяло", казва в заключение Цветанка Минчева.