Лихвите при кредитите са високи заради лошите кредити – това не се поема от "горките” длъжници, а от горките клиенти”. Това заяви председателят на асоциацията на колекторските фирми Райна Миткова, в предаването "Тази събота” по bTV.

Цената на лошите кредити се плаща от изрядните платци, а не от длъжниците. Има вълна от популизъм да се защитават само правата на длъжниците. Все пак тя призна, че от съществуващите повече от 80 фирми, занимаващи се с колекторска дейност, не всички използват добри практики при събиране на задълженията.

"10.9% от портфейла на кредитните институции са лоши кредити, което според нея е много висок процент. В Турция, например, която дори не е член на Европейския съюз, цифрата е по-малко от 3%. Цената на това тези хора да не си изпълняват отговорностите е висока за всички останали.

На въпрос, има ли нужда от законодателна промяна, която строго да регламентира тази дейност, Миткова бе категорична, че има.

"Това беше и идеята на създаването на асоциацията - да се съблюдават етични правила и да се спазват правата и на клиентите, и на кредиторите”, посочи Миткова и призова кредиторите да избират внимателно партньорите си сред колекторските фирми.

"При продажбата на дългове клиентът става клиент на една институция, после се оказва клиент на друга. На практика всеки в България би могъл да изкупува дългове, затова тази роля на колекторската индустрия трябва да бъде регулирана – необходима е законодателна промяна, защото миналата година остана вратичка, така че могат в бранша да навлязат всякакви лица”, посочи тя.

По думите й, има различни практики за клиентите в затруднения. "Можем да се свързваме с клиента между 8:00 и 8:30 часа, има регулация колко чест да бъде този контакт – това има как да бъде регулирано”, коментира председателят на Асоциацията на колекторските фирми.

„Обикновено сме свидетели и на друго – клиентът крещи и обижда, а после представя фактите по друг начин, но разговорите обикновено се записват”, отбеляза още Миткова.

„Законът е много ясен и кредиторите използват пълния инструментариум – извънсъдебно събиране, нашата роля е да сме медиатор и да търсим най-бързото, най-евтиното решение. После се продължава по съдебен ред да се търсят правата на кредитора”, обясни Райна Миткова.