Смартфон пазарът страда от тежък пост-COVID синдром. Продажбите са намалели с около една четвърт в сравнение с преди 2 години, а скъпите компоненти и инфлацията дърпат нагоре цените до положение хардуер от среден клас днес да струва колкото флагман преди пандемията. Има, обаче, един нов-стар играч, който определено върви срещу тренда.
Honor, някогашният бранд на Huawei, който стана независима компания през 2020 г., бързо възвръща позиции на всички основни пазари, като за първото тримесечие на тази година бележи 5-кратен ръст на доставките в Европа спрямо същия период на 2022 г., показват данните на Counterpoint Research. Това са 400% - а представянето в Близкия Изток и Африка е даже по-добро.
Контекст: Honor се появи през 2013 г. като подмарка на Huawei за устройства от среден клас - стандартна стратегия за китайските компании (Xiaomi си има Redmi и Poco, Oppo си има Realme и т.н.). Съответно, устройствата на двата бранда бяха с много общи черти на софтуерно и хардуерно равнище и даже на различните пазари един и същи смартфон можеше един път да е Honor, а друг път - Huawei.
След като китайският електронен гигант беше ударен от американски санкции, Honor се отдели в компания, която на практика е контролирана от регионалното правителство на метрополиса Шенджен.
Натрупаното през годините работа в рамките на Huawei ноу-хау на екипа беше запазено, но сега той получи свободата да работи с външни хардуерни партньори за 5G свързаност и не само. И, което е решаващо в Европа, постигна споразумение с Google за софтуерна съвместимост.
През 2021 г. Honor представи V40 - първото самостоятелно разработено устройство на компанията, което постигна високи резултати в родния Китай. През следващите месеци започна завръщането на световния пазар, както и внедряването на повече собствени технологии.
Детайли: От Counterpoint отбелязват, че ако при повторния си дебют на европейския пазар в началото на 2022 г. Honor са залагали почти на 100% на устройства от среден клас, то година по-късно 23% от доставките са на флагманите от серията Magic, 49% - на модели от среден клас и 28% - на бюджетни.
Най-силно Magic серията се представя във Франция, Германия и Великобритания, а достъпните смартфони намират пазар в Италия и Източна Европа. Голям е делът на продажбите през телекоми.
Източник: Honor
Междувременно, Honor гради и екосистема от носими устройства, компютри и др. Очакването на анализаторите не е за експлозивен растеж, а постепенно налагане на пазара с разширяване на портфолиото.
От друга страна: 400-700% ръст звучат много добре при свиващ се пазар, но не трябва да се забравя ниската база, от която Honor тръгва - марката беше почти "мъртва" за повече от 2 години. Тепърва ще стане ясно колко устойчива е нейната популярност.
Освен това, амбициите на компанията са видими и в цените на устройствата ѝ. Флагманът Magic5 Pro не е далеч ценово от значително по-разпознаваемия Samsung Galaxy S23 Ultra, а моделите от среден и достъпен клас са сред по-скъпите варианти в своите категории и това може да ограничи ръста им поне на пазари като българския.