Преди години беше важно за бизнеса хората да гледат колкото се може повече телевизори, докато сега все по-голямо значение има колко хора са гледани от телевизорите. В технологично зрял и наситен с бюджетни варианти пазар, даже големите Smart TV производители вече разчитат на приходите от реклами и продажба на потребителски данни, събирани от устройствата, пише в свой материал Ars Technica.

Големите скокове тип този към Full HD са зад гърба ни и на практика никой с достатъчно голям 4K OLED модел не бърза да го сменя телевизора си. Това удря по приходите на компаниите и те търсят алтернативни източници. Тук идва и събирането на данни.

Според GroupM - най-голямата компания за медийни инвестиции в света, приходите от реклами в софтуера на "умните" телевизори са скочили с 20 на сто между 2023 г. и 2024 г. и ще скочат с още толкова догодина. Това ще е бизнес за 46 млрд. долара. По думите на водещия анализатор на Omdia Патрик Хорнер всеки потребител на smart TV платформа генерира по 5 долара приходи от данни и реклами на месец.

Топ производители "изоставят" своите смарт уреди след 2-3 години

Топ производители "изоставят" своите смарт уреди след 2-3 години

Британско проучване показва, че някои от най-водещите имена на пазара спират да обновяват софтуера много рано в живота на скъпите си продукти

Това са много пари и всички искат да имат дял. За момента феноменът е предимно американски, защото все пак в ЕС регулациите са по-строги, но финансовият интерес е толкова голям, че "вратички" се търсят непрестанно.

"Шампиони" до момента са производителите от бюджетния клас - там така или иначе маржовете при хардуера са минимални. Купувате си нов телевизор от дадената марка - цената и характеристиките са добри, но още при включването или след ъпдейт започват да ви "бомбардират" реклами - в основното меню или на скрийнсейвъра. Те са и все по-свързани със съдържанието, което гледате. Плашещо.

Можете да благодарите на технологията за автоматично разпознаване на съдържанието (ACR). На практика телевизорът снима екрана си на определени интервали и го изпраща за анализ. В много случаи самото изключване на тази функционалност е затруднено или даже невъзможно.

Ако става дума за модел на някоя непроизносима китайска марка, това е "част от играта". Лошото е, че вече и големи играчи като LG и Samsung прилагат същите практики.

LG предоставя на Nielsen данни какво гледат хората на нейните телевизори - без значение дали става дума за телевизия, или за стрийминг. Компанията неотдавна обяви, че иска да превърне хардуерния си бизнес в "медийна и развлекателна платформа" и в тази връзка ще инвестира над 700 млн. долара в операционната система webOS.

Samsung също надградиха своята ACR платформа и тя вече следи и стрийминга, а данните отиват в ръцете на аналитичната компания Experian след сделка.

И двете корейски компании не коментират пред Ars Technica каква част от бизнеса им са рекламите, но очевидно ще става все по-голяма.

Реклами срещу по-ниска такса за мобилни услуги? AT&T залага на това

Реклами срещу по-ниска такса за мобилни услуги? AT&T залага на това

Идва и версия на HBO Max с по-ниска такса, но с реклами

Не е случайно, че вече се появяват и екстремни примери като стартъпа Telly. Той дава безплатни 55-инчови 4K телевизори, които имат допълнителен и непрекъснато активен екран за реклами и освен това събират всевъзможна информация за потребителите. Ако се опитате да спрете последното, може да се наложи да платите пълната цена на устройството.

В отговор на тази доста мрачна тенденция някои потребители просто отказват да свържат телевизора си с интернет или търсят модели без операционна система. Първото означава доброволно да се откажете от функционалности, за които сте платили, а второто е все по-трудно извън най-евтините (и слаби откъм характеристики) модели.

Има и различни по-техничарски решения, но истината е, че за масовия ползвател рекламите няма да са само по време на паузата в ефира - тъкмо стана възможно да ги прескачаме и се появиха нови, които се появяват на най-невероятни места.