COVID криза, затруднения в доставките на полупроводници и пренастройване на производството към електрически автомобили - това са трите сюжета, чиито общ ефект продължаваме да виждаме с цените на колите - нови и втора употреба. Заради новите екологични изисквания поне в скоро време не можем и да очакваме поевтиняване. Това коментира в студиото на Money.bg по Bulgaria On Air изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер Бългаеия" арх. Любомир Станиславов.

По думите му докато са нова кола се чака между 6 и 18 месеца заради все още неразрешените логистични проблеми, има и хора, които са склонни на компромис и търсят втора ръка - което води до скока на цените и на този пазар.

В ЕС регистрациите на дизелови автомобили намаляват, само в България - не

В ЕС регистрациите на дизелови автомобили намаляват, само в България - не

Под 2000 нови електромобила и хибрида у нас за цялата 2022 г., в ЕС алтернативното задвижване измества традиционното

"Проблемът с веригата от доставки, нейното скъсяване и доставката на полупроводници ще бъде решен в рамките на тази година. Вероятно сроковете на доставка на нови автомобили през 2024 г. ще са доста по-малки, но остава факторът с появата и налагането на електрическите автомобили. Не е тайна, че в края на следващата година ще влязат нови правила - Евро 7 и други за безопасността на автомобилите, които ЕК налага. В резултат конвенционалните автомобили ще поскъпнат, а определени версии ще станат невъзможни - като малките дизелови автомобили", обясни експертът.

По думите му вероятно всички нови коли ще имат някаква форма на електрификация, за да покрият стандартите и така не може да се очаква "в обозрим срок" да видим по-ниски цени - поне не и преди пробиви в технологиите за производство на батерии за EV моделите.

Топ 10 на най-продаваните марки автомобили в ЕС: Dacia изпревари KIA и Hyundai

Топ 10 на най-продаваните марки автомобили в ЕС: Dacia изпревари KIA и Hyundai

Потребителите насочват вниманието си към по-евтини модели.

"В теорията на автомобилната индустрия има т.нар точка, от която няма връщане назад - когато се очаква цените на електромобилите да станат по-ниски от тези на конвенционалните. Очаква се тази точка да бъде в края на 2024 г. или в началото на 2025 г. - обаче никой не е казал дали електромобилите ще поевтинея или по-скоро конвенционалните автомобили ще поскъпнат в такава степен, че електрическите да са по-изгодни за притежание", обясни арх. Станиславов.

Най-динамичната индустрия в България

"За последните 10 години автомобилната индустрия в България е нещо, което е стартирало почти от нулата и за миналата година е генерирало 8 млрд. евро оборот. Това е най-бързо развиващата се индустрия в България и същото може да се каже и за броя заети - преди 10 г. са били по-малко от 9000, вече са 75 000. Тези 75 000 са намерени, обучени и са намерили своето място", подчерта той.

По думите му обаче "най-интересните години от инвестиционна гледна точка предстоят".

ETEM Gestamp инвестира 120 млн. лв. за разширяване на производството в завод за автомобилни части в София

Инвестиция от 120 млн. лв. разширява производството в завод за автомобилни части в София

Ще бъдат отворени и 130 нови работни места

Арх. Станиславов обясни, че макар у нас да има 350 компании в автомобилния сектор, сред тях няма нито един от най-големите инвеститори в ЦИЕ: "Смятам, че е неизбежно 4-5 доставчици от първо ниво - компании с десетки млрд. оборот, да влязат в България и да установят производство тук. Смятам, че първите две компании са ясни и те ще бъдат в България до края на тази година. И двете са немски компании. Времето на големите инвестиции тепърва започва. Можете да очаквате още по-голямо търсене на хора и още по-големи обороти".

Вижте още във видеото!