Българският автомобилен пазар се оказва доста по-различен от европейския - ако общата тенденция е на намаляване на бензиновите и петролните возила, то у нас регистрациите на коли с такива двигатели растат на годишна база през 2022 г. Това показва изследване на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Данните, които за България са предварителни, показват, че през 2022 г. у нас са регистрирани 5764 нови дизелови автомобила, което е с 4,9% повече в сравнение с година по-рано. Нашата страна е и единствената, при която промяната е в посока нагоре - средното се отчита намаляване с 19,7% като Чехия е "шампион" с едва 596 нови дизела и намаление с 61% на годишна база.
Подобна е ситуацията и с бензиновите автомобили. Докато новите регистрации средно в ЕС са намалели с 12,8 на сто, у нас те растат с 18,2% - 21 064 автомобила. Ръст, но не толкова голям, има също в Кипър, Латвия, Португалия и Румъния.
През последното тримесечие на 2022 г. се вижда по-голямо търсене на коли с традиционно задвижване в голяма част от страните в ЕС, като и у нас то е по-голямо от общото за годината.
Зелените алтернативи
България показва добри ръстове при регистрациите на нови електромобили и plug-in хибриди, като особено при колите на батерия данните за 2022 г. поставят страната ни в челната тройка на Европа.
Като абсолютен брой на регистрациите България се оказва доста назад - електромобилите са малко над 1002 за цяла година, а хибридите (plug-in и не само) като сумарен брой са още по-малко - 854.
Въобще няма вписани регистрации в България на нови коли, които да са изцяло на пропан-бутан или метан.
Тенденциите в Европа
Бензинът и дизелът все още задвижват над половината нови коли в ЕС на годишна база, като известен ръст през Q4 се вижда на ключови пазари като Германия, Франция и Италия, където пък даже се забелязва отстъпление на традиционно силния сегмент на автомобилите, задвижвани изцяло на газ.
Източник: ACEA
В същото време обаче именно Бундесрепубликата има и най-силен ръст при електромобилите (66,1% повече нови регистрации от октомври до декември и общо близо 200 000 коли) и plug-in хибридите (73,5% ръст). Франция също е с добро представяне.
Затова и последното тримесечие е историческо с това, че регистрираните през него автомобили с алтернативно задвижване в ЕС изпреварват по брой тези на бензин и дизел. За сравнение, в България все още традиционните двигатели водят пред електрически и хибриди в съотношение около 13 към 1.