Екип от изследователи от университета в Киото, заедно с инженерите на Toyota Motor, започнаха да тестват ново поколение акумулаторни батерии за електрически превозни средства. Очаква се новите батерии да съхраняват около 7 пъти повече енергия на единица тегло от съществуващите литиево-йонни акумулатори.
Според изданието Nikkei Asian Review проектът, финансиран от автомобилния производител Toyota, се ръководи от професора от университета в Киото Йошихару Учимото. Той оглавява работата по прототипната батерия, която използва анод, направен от флуорни, медни и кобалтови съединения и катод, изработен предимно от лантан.
Теоретичните проучвания показват, че този дизайн има потенциал да осигури по-висока плътност на енергията и резерв на мощност 7 пъти по-голям от сегашните батерии.
Новият акумулатор използва твърд електролит вместо течен, което елиминира възможността от пожар в автомобила и необходимостта от инсталиране на охлаждаща система върху батерията.
Очаква се флуорид-йонните батерии (FIB), подобни по размер на литиево-йонните, да дават автономен пробег на електоромобилите от поне 1000 километра. Според разработчиците проблемът с разширяването на електродите е бил решен с изработването им от сплав на кобалт, никел и мед, а промяната на използваните в анода материали трябва да позволи зареждането и разреждането на батерията, без да се губи капацитет.
Някои специалисти, обаче, посочват факта, че ранните прототипи на такива батерии са демонстрирали оптимални параметри само при достатъчно висока работна температура на електролита.
От друга страна, разрабточиците вече са доказали, че FIB батериите могат да работят добре и при стайна температура на електролита. Проблемът е колко ефективни ще бъдат тези батерии при отрицателни температури и дали ще трябва да се изразходва част от заряда за отопление на батериите.
Новият тип батерии може да се използва за съхраняване на електрически заряд и в много други случаи - например, в битови източници на енергия и дори в мобилни устройства.
Трябва да се има предвид, че може да отнеме години от етапа на прототип до появата на серийно произведени батерии. При литиево-йонните батерии този път бе изминат за шест години. В случая на флуор-йонните батерии, експертите очакват появата им на пазара не по-рано от следващото десетилетие.
Засега още няма информация за времето на появата на търговски флуор-йонни батерии и колко ще продължи пътят от прототипите до масовия пазар. Цената на новите батерии все още не е обявена от техните разработчици.