Литиево-йонните батерии отдавна играят централна роля в света на технологията, но с навлизането на електромобилите тяхната значимост расте. Едно от основните предизвикателства днес е тяхната цена. Но един от хората, които помогнаха за комерсиализирането им, казва, че открил как да намали цената им с 90% и значително да подобри тяхната сигурност, пише Bloomberg.

Хидеаки Хорие, бивш служител на Nissan, основава APB Corp. през 2018 г. с цел да произвежда изцяло полимерни батерии. По-рано тази година новата компания получи подкрепа от група японски фирми.

"Проблемът с производството на литиеви батерии е, че производственият метод е подобен на този при полупроводниците. Нашата цел е те да се произвеждат като стоманата", казва Хорие.

Създаването на клетките, основен компонент в батериите, е сложен процес, изискващ високо ниво на чистота на помещенията, контрол на влагата и други, за да се предотврати замърсяване на материалите. Това изисква огромни разходи и изграждането на един завод струва милиарди долари.

Иновацията на Хорие е да замени основните компоненти на батерията - електроди, облицовани с метал и течни електролити - със смолиста конструкци, което ще опрости и ускори производството. Освен това батериите със смола няма да се самозапалват, ако конструкцията им бъде нарушена.

Снимка 487558

През март APB получи финансиране в размер на 8 млрд. йени ($74 млн.), което е капка в морето за индустрията, но ще бъде достатъчно за оборудването на цял завод за масово производство, който трябва да започне работа през следващата година. Хорие прогнозира, че до 2023 г. фабриката ще достигне капацитет от 1 гигават час.

Литиево-йонните батерии изминаха дълъг път за последните три десетилетия - издържат повече с един заряд, задържат повече енергия и струват с 85% по-малко, отколкото преди десетилетие. Но цената им все още е висока, а и сигурността е притеснение. Ако една традиционна батерия бъде пробита, щетата може да предизвика ампераж няколко пъти по-висок от нужния за една къща, а температурата може да се повиши до 700 градуса по Целзий. Батериите на APB избягват подобен рисков сценарий, използвайки биполарен дизайн.

Технологията обаче не е перфектна. Полимерите не са толкова добри проводници колкото металите и това може да намали значително капацитета им, според Менахем Андерман, президент на Total Battery Consulting.

Хорие знае, че APB не може да се конкурира с гигантите в индустрията, които се възползват от икономии в мащаба. Затова и компанията ще се концентрира първо върху стационарни акумулатори, използвани в сгради и офиси. До 2025 г. този пазар ще достигне $100 млрд., петкратно на днешния му размер, според Wood Mackenzie. APB има вече първия си клиент - голяма японска компания, която не назовава.

Разбира се, това далеч не е първата компания, която съобщава, че е постигнала революция в батериите. Досега нито едно от откритията не е влязло в етап на масово производство и не се е доказало. Така че предстои да видим какъв ще бъде и пътят пред Хорие.