Важен елемент от маркетинга и продажбите е да убедиш клиента, че на него му е нужно повече от това, което търси. Допълнителните покупки са в основата на едни на практика научни разработки в подреждането и дизайна на магазините офлайн и онлайн. Всичко това в момента работи, но съвсем скоро може да се окаже безполезно - защото е мислено за пазаруващи хора. А не за пазаруващи ботове.
Милиарди от тях ще се занимават с покупките както на големи заводи, така и на скромни домакинства, предричат анализаторите от Gartner Дон Шайбенрайф и Марк Раскино в своята книга "Когато машините станат клиенти".
Контекст: Автоматизацията на заявките към доставчици не е нищо ново в големите индустриални компании. Там още от 80-те примитивни форми на изкуствен интелект са се занимавали с анализ на наличните детайли и консумативи и оформяне на заявки за нови доставки в най-подходящия момент.
Днес този тип софтуер е изключително развит, но все пак му липсва гъвкавост. Затова сега навлизат принципно нови решения, много от които са повлияни от AI революцията.
Детайли: Шайбенрайф разказва пред The Register за италианска компания, която е създала виртуална борса, на която оборудването може да обявява търгове и да събира и оценява оферти.
Експертът обаче отива даже още по-далеч - той очаква потребителите да започнат да си създават собствени ботове, които да пазаруват вместо тях. Например, описвате пълнените чушки, пилето с ориз и шоколадовия кекс на изкуствения интелект и той сам открива съставките от предпочитаните от вас марки и ги купува онлайн.
Няма причина това да не се случва и днес - т.нар AI агенти като AutoGPT сами изпълняват поставените им задачи с помощта на езикови модели и външни платформи. За момента този вид решения просто са доста тромави в някои ситуации и изискват технически познания за употреба. Въпрос на време е обаче да видим и удобни решения за всекидневни задачи.
Това е много притеснително за маркетинг специалистите, защото те "трябва да разберат какъв е алгоритъма, за да стигнат до твоят кошница с покупки", коментира Шайбенрайф. И допълва: "Маркетинг специалистите, с които съм говорил за това, не са радостни, защото част от продуктите, които уж би трябвало да се отличават, всъщност не се отличават - всичко е едно и също, всичко е маркетинг".
Какво следва: Една от тактиките, които вероятно ще видим, ще е да се правят опити да се повлияе върху базата на AI модела. Представете си SEO оптимизация, но за изкуствен интелект, който се "тренира" върху огромно количество свободно достъпно съдържание.
Ако там конкретните брандове се класират добре, ще се повиши и шансът ботовете да купуват именно тях. Това, обаче, е уравнение с много неизвестни и със сигурност маркетинг отделите ще тепърва ще правят много AI експерименти.